Aan de slag met je marketingplan

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het heerlijk om plannen te maken voor de toekomst. Soms is het meer dromen, dat wel, maar het concreet maken, vind ik fijn.

Natuurlijk kun je uitstippelen wat je wilt, maar het loopt toch altijd anders. Waar wij allang geen rekening meer hielden met Corona in 2022, ziet dat er nu toch anders uit. Nou, dan pas je gewoon je aanpak, je plan weer aan! Dat houdt ondernemen juist zo leuk. Niets is zeker.

Marloes Boogaard

Noortje Lambregts

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“Marketing is about values”

Steve Jobs

Wat is jouw KIK?

Financiële doelstellingen, zijn niet helemaal ons ding. Dát is niet onze KIK… Natuurlijk zijn targets belangrijk, maar veel leuker is het om na te denken over de strategie van je bedrijf.

Je marketing, je aanpak, waar wil je naar toe in 2022 én daarna? Hiervoor volgen we regelmatig strategiesessies met specialisten. Die stellen de kritische vragen. Vooral over de onderwerpen waar wij minder verstand van hebben. 

Marketing, dát is wel ons ding. Hoe zit het met onze positionering en onze naamsbekendheid? Ademen wij nog steeds onze kernwaarden, houden we hier goed aan vast? Weet onze doelgroep waarom ze bij ons moeten zijn? Waarom wij zo anders zijn dan anderen? 

Voor 2022 hebben wij helder wat we we willen bereiken. Natuurlijk qua omzet, maar ook welke kant we op willen met ons bedrijf, hoe ons bedrijf er in de toekomst uit moet zien. 

Begin met dat marketingplan!

Als je aan de slag gaat met je marketingplannen voor 2022 zijn dit de dingen waar je mee bezig gaat zijn:

Blik terug

Kijk terug naar wat je gedaan hebt en wat dit heeft opgeleverd. Zijn je doelen behaald? In je online marketing kun je dit heel duidelijk terugzien. Allerlei Google tools geven je inzicht in je statistieken. Ook je social statistieken geven een helder beeld van wat het allemaal heeft opgeleverd.

Maar vergeet niet ook eens aan je klanten te vragen hoe het gaat. Zij kunnen je ambassadeurs zijn, dus houd die contacten vooral warm.

En ook niet onbelangrijk: evalueer met je team. Vraag niet alleen hoe het gaat, maar kijk ook wat zij nodig hebben om doelen te kunnen halen.

Kijk om je heen

Nu je weet hoe het staat met jouw bedrijf, kijk dan eens om je heen. Wat is er veranderd in je branche? Houd je nieuwsbrieven van je branche in de gaten? Zijn er influencers die je kunt volgen? Wat hoor je om je heen?

Wat doet de concurrent en zijn er nieuwe bijgekomen? In Google kun je zien hoe het staat met de positie van je concurrenten in Google.

Meer omzet behalen

Voor veel bedrijven is omzet een belangrijke pijler voor volgend jaar. Vraag je wel altijd af waarom die omzet nodig is. Is groei een belangrijk doel? Wat levert die groei je dan op?

Wij kijken zelf altijd graag verder dan omzet. Meer omzet moet het doel niet zijn. Kijk naar hoe jouw bedrijf eruit moet zien in de toekomst. Waar ligt je focus? Waar jij zelf graag mee bezig bent, is dat je passie? Een hogere omzet kan dan bijdragen dát doel te bereiken.

Wat heb je nodig?

Om je doelen te halen is meestal geld nodig. Ja heel tegenstrijdig, maar meer omzet kost geld. Meestal wel. Of tijd als je zelf de kennis al hebt.

Meer omzet behalen kan op verschillende manieren. Eentje die eraan bijdraagt is dat jouw doelgroep je weet te vinden. Om mooie opdrachten bij je weg te leggen of directe aankopen te kunnen doen. En heb je die klant goed in kaart gebracht?

Je positionering moet helder zijn, passen bij je doelgroep én je team. Met slimme inzet van inbound marketing weten ze je wel te vinden. Met een goede multichannel aanpak, zorg je voor de naamsbekendheid.

Maar meer omzet, betekent vaak ook groei van je bedrijf. Heb je dan voldoende mensen, of is uitbreiding noodzakelijk. Ben jij een aantrekkelijk bedrijf om voor te werken? Val je op bij potentiële medewerkers? Nee, dan is werken aan je employer branding ook een belangrijk doel.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

15 + 13 =