Achtergrond

Samen met partner Smarts IT / Security, een onafhankelijke partij gespecialiseerd in offensieve (ethisch hacken dus), defensieve (zorgen dat je niet gehackt wordt) IT security en awareness, hebben we een awareness project doorlopen.

Juist om de menselijke weerbaarheid tegen cybercriminaliteit te verhogen heeft de klant aan Smarts IT / Security gevraagd om een phishing campagne uit te voeren met e-mail en SMS en een drietal awareness presentaties “Een kijkje in het leven van een hacker” te verzorgen. Hiermee krijgen medewerkers een spiegel voorgehouden om de risico’s van cybercriminaliteit te (h)erkennen en hun weerbaarheid, zowel zakelijk als privé, hiertegen te verhogen.

security awareness (de; m)

1 veiligheidsbewustzijn: de kennis en houding die leden van een organisatie bezitten met betrekking tot de bescherming van de fysieke, en vooral informatieve, activa van die organisatie

Je kunt je dus nog zo beschermen met firewalls, maar de meest waardevolle beveiliging begint bij de medewerkers!

Op het moment dat zij de keuze maken een USB-stick veilig op te bergen, netjes uit te loggen als zij een werkplek verlaten of níet op een verkeerd linkje te klikken, hebben zij al heel wat stappen gezet richting een veilige werkomgeving.

Marloes Boogaard

Contactpersoon: Sylvia Maas

Wil je meer weten over deze projecten? Neem gerust contact met me op!

“Fijne sparringpartner met frisse blik.”

Raymond Kops

Onze aanpak

Cybercrime is overal! Want de gevaren zijn aanzienlijk. Hackers zijn erop uit om jouw gegevens te gijzelen met ransomware. In ruil voor losgeld kun je ze terugkrijgen. Dat dit je niet alleen een sloot geld kan kosten, maar ook imagoschade met mogelijk zelfs faillissement tot gevolg. Dit geeft het voorbeeld van PHGR uit Goes wel weer.

Maar hoe maak je werknemers dat nu duidelijk op een manier waarop ze niet meteen zuchten en steunen? Want ze moeten al zoveel, en het zal toch allemaal wel loslopen?

Ben jij je ook bewust van de gevaren van cybercriminaliteit? En ook zoekende naar de juiste manier om security awareness tussen de oren te krijgen van alle medewerkers?

Neem even contact met ons op, dan kijken we welke tools jij in kunt zetten om die digitale vijand te verslaan!

Security awareness communiceren

Concept

We hebben gekozen voor een concept waarbij we ons gericht hebben op het positieve. Daar waar het probleem misschien tussen scherm en leuning zit, zit daar natuurlijk ook de oplossing! Want vaak kunnen hele kleine handelingen, zoals het goed afsluiten van je computer of het niet klikken op een linkje, jou tot een ware held maken! Elke medewerker kan dus elke dag het verschil maken.

‘You can save the day! Het gevecht tegen cybercrime is begonnen!’

Comic-style

Naast het heldenembleem hebben we de vier thema’s elke een eigen icoon gegeven waardoor het voor iedereen duidelijk is waarover gecommuniceerd wordt.

Door de uitstraling hiervan compleet anders vorm te geven dan de stijlvolle huisstijl van Dekker, hebben we de attentiewaarde vergroot. Daardoor is er geen medewerker meer was die het niet voorbij zag komen.

De Dekkerheld denkt na,

  • voordat hij een mail opent
  • bij het verlaten van zijn werkplek
  • voor hij informatie deelt
  • als hij op zijn mobiel werkt

Door alleen even na te denken, bereiken we samen grootse dingen!

opel magazin
revija mazda grafično oblikovanje

Reep chocola

Vanuit de ICT-afdeling hebben we verschillende tools ontwikkeld om de bewustwording te vergroten. Denk aan sleeves voor een reep chocola waarmee elke Dekkerheld beloond werd.

Animatie

We hebben een intro animatie gemaakt om de vier thema’s in te leiden. En maken binnen elk thema een losse animatie. Allemaal binnen de vette comic-style. Zo maken we op een leuke manier een belangrijke boodschap duidelijk.

opel magazin

Website

We hebben een online platform waar alle tools voor de medewerkers verzameld staan. Alle andere communicatie verwijst naar dit platform.

    

E-mail campagnes

Om het thema telkens weer levendig te houden, hebben we een e-mail campagne ingezet via MailChimp

opel magazin
revija mazda grafično oblikovanje

Posters

Voor de medewerkers zonder persoonlijk email adres hebben we dit aangevuld met posters die door het pand gehangen zijn.

    

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

11 + 15 =