Employer branding mag je niet overslaan

In een eerder blog hebben we al uitgelegd hoe je employer branding aanpakt.

In dit blog gaan we dieper in op de redenen waarom employer branding zo belangrijk is én hoe dit een mooie aanvulling is op wat je misschien nu al doet.

Want net als we zo vaak roepen, wed nooit op één paard en pak je marketing multichannel aan.

Marloes Boogaard

Noortje Lambregts

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“My job as a leader is to make sure everybody in the company has great opportunities.”

Larry Page

Waarom is employer branding zo belangrijk?

Misschien is dit een inkoppertje, in de huidige tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om aan de juiste mensen te komen. Door jezelf onderscheidend neer te zetten, heb je meer kans op sollicitaties. Ja écht. Door je niet alleen te richten nieuwe mensen, maar ook je huidige mensen, weet je ze ook nog te houden.

Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven met een goede reputatie twee keer zoveel sollicitaties binnen krijgen. Kijk maar eens naar een Google of Coolblue. Die zetten zich super goed neer als merk, daar wil je werken. Google is zelfs al regelmatig in de prijzen gevallen voor ‘Beste werkgever’. Zij geven hun medewerkers vertrouwen en maken hun mensen blij. Dit zit ‘m in de kleine dingen. Zo zit iedereen bij een raam en krijgen ze maaltijden en trainingen. En als je huidige mensen blij zijn, straal je dat uit, er wordt over gepraat. Het heeft zelfs invloed op het aantrekken van nieuwe klanten, kortom win-win dus.

En wist je dat bedrijven met een slechte reputatie hun medewerkers 10% meer betalen? Blijkbaar is dat nodig…

Voordat iemand gaat solliciteren struinen ze eerst je socials af, om een beetje een indruk te krijgen van het bedrijf.

Maar ik heb toch al een recruiter?

Natuurlijk helpt een recruiter je met het vinden van de juiste kandidaten! Actief mensen benaderen is zeker een goede manier om aan mensen te komen. Maar employer branding helpt juist die recruiter in zijn werk. Een potentiële kandidaat is al bekend met jou als werkgever, op een positieve manier, dat als deze benaderd wordt en is de conversie hoger. Of misschien kent iemand je bedrijf nog niet, maar gaat na de benadering van een recruiter je bedrijf checken op social media. En als hij dat doet, is het belangrijk dat deze zich herkent in wat hij ziet. Hier wil ik werken! Misschien heeft de kandidaat al een baan, maar wordt hij toch getriggerd door de bedrijfscultuur die naar buiten sijpelt.

Een multichannel aanpak is dus ook bij employer branding essentieel. Alles moet kloppen. Je ‘Werken bij’ website, je social posts, de advertenties die online en offline voorbij komen, mailings, alles.

Wat is jouw KIK?

Ook binnen employer branding is het belangrijk dat jij jouw KIK weet. Wat is je doel met employer branding? Is het resultaat dat je wil bereiken meetbaar te maken? Waarom werken onze mensen eigenlijk zo graag bij ons? En op wie ga ik me specifiek richten?

Pas als dit helder is, kun je een boodschap formuleren, middelen selecteren en uitingen gaan maken. Mocht je hier nou niet aan uit komen, neem gerust contact op!

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

9 + 14 =