Vergeet je medewerkers niet!

Maar hierbij denken we toch vaak aan klanten of potentiële klanten. Je stemt je branding af op de KIKkracht, de kernwaarden van je bedrijf en maakt het passend bij je doelgroep.

Maar hierbij worden (potentiële) medewerkers soms vergeten. En employer branding is in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt echt van belang. Een goede medewerker zoeken, vinden én behouden kost tijd en geld. Hoe makkelijk zou ’t zijn als ze vanzelf bij je komen aankloppen, vervolgens bij je blijven én ambassadeurs worden van jouw bedrijf?

Marloes Boogaard

Noortje Lambregts

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“Alles voor een glimlach”

CoolBlue

Begin van binnen

Heel belangrijk is om altijd te onthouden dat employer branding niet alleen geldt voor nieuw personeel, maar voor je huidige mensen. Je kunt naar buiten toe wel roepen dat je een tof bedrijf bent, met creatieve ballebakken, maar merkt je huidige personeel daar niets van, sla je de plank mis.

Huidig werknemers maken of breken je werkgeversimago. Houd je huidige medewerkers dus tevreden! En ook ex-werknemers hebben hier invloed op. Negatieve verhalen gaan snel de rondte, niet alleen mond-tot-mond, maar ook in beoordelingen op social etc.

Als medewerkers tevreden zijn, kan dit zelfs helpen in je personeelswerving. Zij zijn nu al de ambassadeurs van je bedrijf.

Wat is dan een goed employer brand?

De twee belangrijkste factoren voor een goed employer brand zijn authenticiteit en onderscheidenheid. Ofwel, het moet écht zijn en anders dan anders. Dan ga je de mensen aantrekken die bij je passen.

Je moet er wel voor zorgen dat je employer branding overeenkomt met de werkelijkheid, want mensen geloven niet dat alles alleen maar fantastisch is. Zorg ervoor dat je écht laat zien hoe je bedrijf is, kom ook eens met grappige bloopers bijvoorbeeld.

Een heel goed voorbeeld van employer branding is CoolBlue. Hun pay-off is ‘alles voor een glimlach’ en dat past perfect bij wat ze uitstralen op social media! Als je hun kanalen bekijkt, wil je gewoon werken bij CoolBlue…

Employer journey

En als je dan in contact bent met de juisten mensen, is het belangrijk het juiste gevoel vast te houden. We kennen allemaal de customer journey, ofwel de reis die iemand aflegt voor hij klant wordt. Bij employer branding is de employer journey belangrijk.

Instroom

Als iemand een baan zoekt, gaat hij oriënteren wat hij precies wil en zal dan gaan solliciteren op passende functies of stuurt open sollicitaties de deur uit.

In deze fase is het belangrijk dat je als werkgeversmerk zichtbaar bent. De eerste indruk hier is belangrijk. Zorg dat je op alle sollicitaties netjes reageert, ook op diegene die je direct af wil wijzen. Hoe vaak hoor ik niet van stagiaires dat er veel bedrijven waren, die niet eens reageerden. Dat vertellen ze direct door.

En dan tijdens het sollicitatieproces laat je merken hoe iedereen met elkaar omgaat. De indruk die je hier achterlaat is belangrijk. Ben je bijvoorbeeld tijdens de gesprekken heel amicaal, maar blijkt het bedrijf later heel zakelijk met elkaar om te gaan, dan matcht dit niet.

De tijd tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag is de pre-boarding. Nieuwe medewerkers willen zich graag welkom voelen, dus betrek deze alvast bij de vrijdagmiddagborrel bijvoorbeeld.

Aan de slag!

Yess eindelijk gaat die nieuwe beginnen. Spannend! Deze stap noemen we onboarding. Je verwelkomt de nieuwe medewerker in de organisatie, je zorgt dat hij goed begeleidt wordt. Iemand gaat je bedrijf beter leren kennen in deze fase.

Zorg ervoor dat dit welkom voelen goed gebeurd. Iemand wordt namelijk veel sneller productief, omdat hij zich betrokken voelt. Zorg ervoor dat verwachtingen helder gecommuniceerd worden, dat alles verteld wordt over doorgroeimogelijkheden etc.

Uitstroom

Er zal een moment komen dat een medewerker je bedrijf ook weer gaat verlaten. Dit kan om allerlei redenen, maar om welke reden dat ook is, het is belangrijk dat dit gebeurt met een goed gevoel.

Ook ex-werknemers vertegenwoordigen je bedrijf. Rond dit dus netjes af en wie weet wordt de ex-werknemer nog wel eens je klant (of gaat hij werken bij je klant).

Maar hoe uiten we het dan?

Je hebt binnen je bedrijf je zaakjes goed op orde. Dan mag iedereen dat weten en kun je dit gaan communiceren! Zorg dat hier een strak content plan voor ligt, maak een persona waar je je pijlen op gaat richten. En bepaal daarna welke kanalen je gaat inzetten om juiste mensen te bereiken.

Social media is bijvoorbeeld een perfect middel om een boost te geven. Mensen die een baan zoeken, zijn hier vaak actief. Bedenk wel op welk kanaal jouw doelgroep te vinden is! Deel bijvoorbeeld de ontwikkelingen van je bedrijf, filmpjes van werknemers, leuke dingen die jullie samen doen, laat mensen echt de sfeer voelen. En gebruik natuurlijk de hashtags waarop je gevonden wil worden. 

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

12 + 9 =