Hoe win ik het gevecht om aandacht?

Maar als we met z’n allen content delen, wordt dit dan niet een beetje veel? Straks lezen we op social media alleen nog maar blogs. En wie heeft er nu zin om lappen tekst op een scherm te lezen? Dan moet het wel heel interessant zijn!

Juist. Wij geven je tips hoe iemand bij jouw blog uitkomt en het ook écht gaat lezen! Ga de strijd aan met contentmarketing en win het gevecht om aandacht!

Marloes Boogaard

Noortje Lambregts

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

Jouw doelgroep bestaat ook maar gewoon uit mensen die eens wat leuks willen lezen.

Waar vind ik inspiratie?

Kijk om je heen, lees zelf blogs van klanten of toonaangevende bedrijven binnen je branche. Hoe pakt een ander het aan? Spreek ook eens met mensen die niets van jouw branche weten. Hoe kijken zij naar jouw bedrijf en diensten? Aan welke informatie heeft jouw doelgroep behoefte en wat weten ze al?

Een blog schrijven hoeft niet altijd over een heel moeilijk onderwerp te zijn. Jouw doelgroep heeft misschien wel behoefte aan een stukje back to basic!

Inhaken

Inspiratie haal je ook uit al het nieuws om je heen. Als je inspeelt op actualiteiten kun je makkelijk meeliften op trending topics. Wees hierin wel origineel, want je bent niet de enige die inhaakt op nieuws. Check onze inhaakkalender.

Zet verschillende momenten in je contentkalender. Denk hierbij aan 1 april, Moederdag, Kerst etc. Maar elke dag is wel ‘de dag van…’, wie weet kun je daar wat leuks voor bedenken? Laatst was het Pannenkoekendag, zelfs daar is weer flink op ingehaakt!

Plan je content

Als je dan een mooi onderwerp hebt gevonden, schrijf het meteen op! Ga je echt bloggen? Pak dan terug op de gevonden onderwerpen. Zorg dan dat je minimaal 1x per maand een blog schrijft en plan dit in. Je kunt bloggen ook verdelen onder collega’s, dan houdt één iemand de regie en hoef je dus niet zelf elke maand aan de slag.

Maak een content kalender voor een jaar met alle onderwerpen, aanvullen met actualiteiten kan dan altijd nog.

 

Stop er gevoel in én een beetje humor

Ga je aan de slag met de tekst, schrijf dan voor je doelgroep. Welke schrijfstijl past bij ze en past ook bij jouw bedrijf? Gebruik niet teveel vakjargon, houd het voor een brede doelgroep interessant. Door authenticiteit uit te stralen, trek je mensen aan die bij je passen.

En zo af en toe kan een beetje humor geen kwaad. Zelfs als je in een serieuze business werkt (uitvaart, advocatuur, boekhouding), mag je best eens wat op gevoel inspelen. Jouw doelgroep bestaat ook maar gewoon uit mensen die eens wat leuks willen lezen. Natuurlijk is je marketingaanpak serieus, maar soms mag het best luchtig.

 

Maak ’t visueel

Heb je een interessant onderwerp, maak het dan ook visueel! Als je je blog op social media gaat verspreiden is een passend beeld noodzakelijk, maar ook ter bevordering van de leesbaarheid en beeldvorming. Val niet altijd direct terug op stockbeelden, maar houd het origineel. Zorg dat het past bij je bedrijf, je huisstijl en het onderwerp.

Je kunt ook infographics gebruiken om de boel op te leuken. Heeft iemand niet direct zin om lappen tekst te lezen, kan een infographic helpen je (ingewikkelde) boodschap toch goed over te brengen.

Nóg beter; maak een aansprekende video! Hoeft niet lang te zijn en voor een blog mag het ook best met je iPhone gemaakt zijn. Houd het spontaan!

Delen, delen delen!

We zien het nog steeds voorbij komen, maar het is zo slecht… Deel niet alleen een linkje op LinkedIn of Facebook, maar vul dit aan met beeld en een teasende tekst (niet: ‘Lees ons blog’).

Wil je nou echt veel websitebezoekers, promoot je berichtje dan op social media. Dat kan ook LinkedIn (ja er zijn nog mensen die dit niet weten)! Je blog kan je één keertje delen op social media, maar je kunt ’t ook gewoon vaker doen. Steeds met een andere leuke tekst erbij spreek je steeds meer mensen aan.

 

Leer van statistieken

En tot slot is het natuurlijk handig te kijken wat nou wel werkt en wat niet. Bekijk in Google Analytics de statistieken van je blogs. Speel met onderwerpen en leer daarvan in je contentmarketing strategie. Hoe lang bleef iemand gemiddeld lezen? Misschien moeten je blogs wel korter voor jouw doelgroep.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

15 + 4 =