Waarom vinden we humor belangrijk?
Ok, ik geef toe, wij zijn fan van RUMAG. Super leuk hè? Het deed me denken aan het hoofdstuk Humor uit Seks, humor en het Beloofde land, waar ik eerder een KIKreport over schreef.
En wat vinden we van die reclame van Lidl, of nee Liedèl?
Er zit een gigantische sociale kracht aan het samen lachen om een grap. Als je samen kunt lachen, heb je een verbindende factor, eenzelfde referentiekader. Daarnaast kan humor in reclame ook zorgen voor een stukje ontlading: door te lachen om een grap die een pijnlijke issue aanhaalt, kan je relativeren. De druk is eraf en je kunt er weer over spreken. Zand erover.
Sylvia Maas
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!
“Niemand zal ons ooit zo grappig vinden als wijzelf”
RUMAG
Goede humor
Wat is nou goede humor? En vooral: hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik goede humor heb? Nou daar zijn we met zijn allen best druk mee. Er worden legio boeken geschreven over humorologie (ja echt!) en hoe word ik grappig? Er zijn zelfs technieken die je kunt aanleren!
Bij het maken van een grap, maar je vaak gebruik van betekenissen die je omdraait of juist aandikt. De beste grap ontstaat spontaan en kan ook niet zonder een stukje non-verbale communicatie. Anton Zijderveld heeft een boek geschreven (Waarom lachen wij?) en geeft ook aan dat lachen de taal van de humor is: Niets is dodelijker dan wanneer op humor wordt gereageerd met de woorden: ‘Dat is leuk…!’
Slechte grap
En nu terug naar ons vakgebied: de reclame. Als we het dan toch hebben over een boodschap met een beetje onbegrepen humor, komen we al snel terecht bij de Loden Leeuw. Blijkbaar vinden we het zo belangrijk om de reclames leuk te houden, dat er een prijs wordt uitgereikt voor de slechtste reclame. En als we die goed bekijken, zit daar vaak een slechte grap in. Of een grap die slecht is uitgevoerd, dat kan ook.
Humor is niet universeel. Wat de ene heel grappig vindt, is voor de andere verschrikkelijk. Zo schrijft Giselande Kuipers:
“Alle humor wordt door hoger en lager opgeleiden, en in mindere maten ouderen en jongeren, mannen en vrouwen, verschillend gewaardeerd. Wat voor lager opgeleiden geldt als ‘goede humor’, is voor hoger opgeleiden slechte smaak.”
Daarnaast is het welbekende verschil tussen de sexen: Als een man in een contactadvertentie vraagt om een vrouw met humor, bedoelt hij eigenlijk een vrouw die om zijn grappen kan lachen. Terwijl een vrouw kan vragen om een man die zelf goede grappen kan maken.
Humor in reclame?
Zoals ik in de inleiding al aangaf: humor verlaagt de barrière, je vergeet gewoon de redenen waarom je iets niet zo kopen. Sterker nog, je vergeet dat het gaat om het aanprijzen van een product. Bovendien werkt humor mee aan het versterken van een positief imago van je merk. Alle reden dus om lekker grappig te doen!
Hou er alleen wel rekening mee dat er door al deze grappen misschien het bos niet meer zichtbaar is. Met andere woorden: we weten vaak niet meer wie de afzender is van al deze gekkigheid.
Dus, wel of niet doen?
Waar het bij ons dan toch weer op neerkomt; ken je doelgroep! Man, vrouw, hoog opgeleid, praktisch opgeleid. Wel of geen religieuze achtergronden, heel behoudend of juist vooruitstrevend? En misschien slim om niet je hele businessmodel af te laten hangen van een grappige punchline. Natuurlijk kan het goed zijn om het ijs te breken, maar daarna zal je toch serieus zaken moeten gaan doen.
Tenzij je natuurlijk bij van den Bosch Marine werkt en daadwerkelijk, het ijs moet breken…
En, wat is jouw KIK?
Neem contact op, vinden we leuk!