Maar wat is event marketing?
Laten we daar eerst eens mee beginnen:
{e · vent · mar · ke · ting}: een bewust georganiseerde gebeurtenis waar een vooraf bepaalde inhoud op doordachte wijze wordt aangeboden aan een doelgroep die deelneemt aan deze gebeurtenis.
Event marketing kan daarom op 2 manieren ingezet worden. Zo heb je: marketing van events en marketing via events. Maar wat is het verschil?
Met marketing van events zet je een marketingstrategie op om zo je evenement te promoten. Hierbij is dus het evenement het doel. Terwijl je bij marketing via events, het evenement gebruikt als middel om het doel te behalen. Bijvoorbeeld naamsbekendheid van een product en/of dienst. Snappen we het nog?
Auteur: Celeste Graumans
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!
Formuleer duidelijk ’the why’ van je event
Waarom event marketing?
Tegenwoordig zie je dat bedrijven steeds vaker kiezen voor event marketing in plaats van traditionele media. Kijk maar eens om je heen hoeveel evenementen er georganiseerd worden. En dit om verschillende redenen:
- Een product of dienst beter te kunnen begrijpen
- Een positieve indruk te krijgen, want het event was erg interessant of leuk
- Alle zintuigen worden geprikkeld, terwijl bij andere media dit slechts enkele zintuigen zijn. Geef als je een wijnwinkel hebt bijvoorbeeld een wijnproeverij.
- Hierbij kunnen mensen de wijn zien, ruiken en proeven. Zorg ervoor dat mensen zich comfortabel voelen en creëer muziek die passend is bij de gelegenheid.
- Het is een beleving
Een goed voorbeeld hiervan is Redbull. Denk hierbij aan de Red Bull Mega loop of de Wings for Life World Run.
Hoe zorg ik ervoor dat ik bezoekers krijg op mijn evenement?
Ok de knoop is doorgehakt. We gaan event marketing inzetten! Maar hoe zorg ik ervoor dat er ook bezoekers komen? Best belangrijk namelijk. Je zult écht verder moet gaan dan één uitnodiging sturen en daarna gaan zitten afwachten. Het is toch zo’n leuk event? Waarom komt er toch niemand? Gek. Nee! De eerste keer dat iemand in aanraking komt met jouw evenement, is niet het moment dat ze daadwerkelijk kaartjes kopen. Je moet ze eerst meer kennis laten maken met je evenement.
Voor het evenement
De weg naar een evenement toe is net zo belangrijk als het evenement zelf. Daarom moet jouw evenement onder de aandacht gebracht worden bij de juiste mensen. Want zeg nou zelf zonder de juiste mensen kan het evenement niet slagen.
Vaak wordt er vergeten om een eventpagina te maken, maak deze zelfs wanneer de details nog niet klaar zijn. Om te beginnen kan een pre-event pagina gemaakt worden op je website. Zo kan je alvast het evenement promoten en bijhouden wie geïnteresseerd zijn.
Why tell me why…
De belangrijkste reden voor een evenement is misschien wel de waarom, waarom wordt het evenement georganiseerd? Door dit helder en duidelijk te formuleren kun je potentiële bezoekers overtuigen om te komen. Je bepaalt dus heel goed de boodschap die je wil communiceren.
Social media
Wanneer je dit aan het lezen bent, lees je dit waarschijnlijk op je telefoon, want zeg nou zelf tegenwoordig is bijna iedereen de hele dag online. Daarom kan social media niet achterblijven bij een evenement. Het is belangrijk om de juiste platformen te gebruiken, want welke doelgroep is waar te vinden? Denk daar goed over na! En bedenk ook goed welke content je waar post. Heb je beelden van een vorige editie? Laat dat vooral zien. Ook video doet het goed op social.
Partners
Vergeet ook zeker je sponsoren en partners niet! Geef ze een podium. Zij zijn ambassadeurs van je event en zorgen ook voor bezoekers.
Lekker spammen met e-mail marketing
E-mailmarketing is de meest effectieve marketing tactiek voor event marketing. Zelfs al voor de kaartverkoop start je met teasen. Deze mail stuur je als eerste naar de potentiële deelnemers en mensen die zich vooraf hebben geregistreerd. Deze e-mail moet er aantrekkelijk uitzien voor de doelgroep, zodat deze ook daadwerkelijk kaarten kopen voor het evenement.
PR
Een goede manier om meer naamsbekendheid te creëren is door middel van een persbericht. Een goed persbericht is the key, anders wordt het niet gelezen door een journalist en uiteindelijk ook niet geplaatst.
Waarom heeft jouw event nieuwswaarde? Zit er een goed doel aan gekoppeld? Wat maakt dit event uniek? Vertel duidelijk wat het programma is en wie de doelgroep is. En zorg voor een pakkende titel!
KLEUR!
En natuurlijk geven wij je het goede voorbeeld. Wij organiseren in 2021 een ladies night voor het goed doel en hebben natuurlijk ál deze strategieën ingezet!
Bij KLEUR! kun je heerlijk shoppen bij diverse kraampjes en genieten van een hapje en drankje. Met een toffe loterij, modeshow én leuke goodiebag! Dat wil je niet missen, toch? In 2021 volgt er meer info.
En, wat is jouw KIK?
Neem contact op, vinden we leuk!