Super makkelijk toch?

Het is natuurlijk wel super makkelijk: gewoon je acties en USP’s per mail over de schutting mikken. En als ze niet geïnteresseerd zijn, heb je geen pijnlijke afwijzing, hooguit een unsubscriber. Lekker belangrijk.

Nou eigenlijk wel…

Een unsubscriber is namelijk niet alleen iemand die jouw mail toevallig niet zo tof vond. Het is iemand die jouw mail vervelend genoeg vond om zich uit te schrijven. Iemand die jou op dat moment waarschijnlijk net zo vervelend vindt. Behoorlijk negatieve associatie dus.

Marloes Boogaard

Auteur: Marloes Boogaard

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

Een unsubscriber is niet alleen iemand die jouw mail toevallig niet zo tof vond.

Je kunt hieruit een drietal conclusies trekken.

1. Er zijn blijkbaar nog altijd meer mensen die zich niet uit hebben geschreven, dus ga gewoon lekker zo door. – Kan. We zijn wel benieuwd hoe lang je dit gaat volhouden…

2. Ik stuur helemaal geen nieuwsbrieven meer. – Eeuwig zonde.

3. Ik ga mijn nieuwsbrieven upgraden naar email marketing! – Jackpot!!

Email marketing, klinkt heel fancy

En dat is het ook! Je gaat in een aantal vrij eenvoudige stappen veel meer rendement halen uit jouw e-mail marketing.

Mailinglijst segmenteren

Ten eerste ga je je gigantische alles-op-een-hoop mailinglist opschonen en segmenteren. Niet elke ontvanger heeft dezelfde interesse en zoals we weten gaat het om relevantie.

Waar ga ik over mailen?

Ten tweede ga je nadenken over de onderwerpen: waar ga ik over mailen? Was is goede content? Hopelijk heb je naast je eigen acties ook nog wat leuks over je bedrijf (lekker persoonlijk!) of branche ook nog wat te vertellen. Misschien een keer een enquête tussendoor?

Ontwerp e-mail

De derde stap is de vorm: door af te wisselen met je lay-out houdt je je ontvanger lekker scherp. Hou het wel binnen je huisstijl!

Prop je nieuwsbrief niet te vol. 3 onderwerpen is meer dan genoeg.

Conversie van je nieuwsbrief

Dan hebben we natuurlijk nog de conversie, want we hebben gezegd dat e-mail marketing iets gaat opleveren: zorg dan ook voor een duidelijke call-to-action!

Frequentie van je mails

Denk ook even goed na over de frequentie: ondanks dat je ongetwijfeld een hoop interessants te vertellen hebt; stuur niet vaker dan 1 keer per 2 weken een nieuwsbrief. En als je je volgers wilt uitnodigen voor een event, zorg dan ook voor een goede opvolging!

Meten is weten

Cliches zijn er niet voor niets: meten is weten! Houd goed bij hoe jouw doelgroep reageert op jouw nieuwsbrief en stuur waar nodig bij.

Maak het persoonlijk

Tenslotte nog een gouden tip: ga lekker personaliseren! We vinden het heerlijk om de illusie te hebben dat een e-mailnieuwsbrief echt voor ons persoonlijk is geschreven… (Hou het wel geloofwaardig: Special price for you! Eeeeuhh no thanx!)

Email marketing, veel werk?

Ja, heel veel. Als je dit tenminste allemaal handmatig en met gratis software gaat doen. Er bestaan echter sublieme programma’s die alles van A tot Z kunnen automatiseren. En natuurlijk specialisten die met je meedenken over een e-mailmarketing campagne en deze helemaal voor je inrichten, en die je (serieus) met 1 succesvolle conversie al terugverdient.

Begrijp ons niet verkeerd hè: wil je gewoon eens per kwartaal een nieuwsbrief versturen naar je klantenbestand, doe dat dan lekker via een gratis en gebruiksvriendelijke programma zoals MailChimp. Maar verwacht er dan ook niet veel rendement uit, behalve dan misschien wat naamsbekendheid.

 

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

info@kikmc.nl

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

14 + 2 =