Terug in de tijd…

Weet je nog dat we op Hyves zaten en MSN om met elkaar te chatten? Oh wacht, dat is allemaal al meer dan 10 jaar geleden. Daarmee besef ik direct dat de tijd wel écht snel gaat. Ik kan me nog heel goed een filmpje herinneren waarin Nederlanders op straat gevraagd werden naar het nut van een mobiele telefoon. Dit was alweer 1999! Enkele quotes: ‘Nee dat heb ik niet nodig, ik word toch niet gebeld ofzo.’ ‘Ik hoef niet altijd bereikbaar te zijn, ik ben niet zo belangrijk.’ ‘Ik heb een antwoordapparaat en dat is prima.’ En ja het waren ook jongeren in dit filmpje.

Toch is dit nog helemaal niet zo lang geleden voor mijn gevoel. Ik had mijn eerste mobieltje ook pas toen ik al studeerde… Goed, in dit artikel wil ik je graag mee terug nemen in de tijd. Maar niet zover in de tijd, want wij vieren met KIK ons 10-jarig jubileum, niet ons 20-jarig.

Hoe was het in onze branche 10 jaar geleden? Welke media gebruikten we en hoe snel is alles veranderd? Draait het écht allemaal alleen nog maar om online?

Marloes Boogaard

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

Met een tijdlijn terug in de tijd…

In 10 jaar van offline naar online

Met de intrede van de smartphone zijn onze behoeften gaan veranderen. We willen nu de informatie krijgen op het moment dat we er zelf om vragen. Omdat we het zelf opzoeken. We willen niet overladen worden met folders, advertenties en mails waar we niet om gevraagd hebben. Dat wordt wel duidelijk nu we allemaal naar de streamingdiensten kijken. En informatie zoeken we gewoon online op. Wanneer je maar wilt.

Benaderen van je doelgroep

Dit maakt het benaderen van je doelgroep een stukje lastiger. Het betekent dat je ervoor moet zorgen dat je doelgroep naar je toe komt. Met alleen aanbiedingen blijven zenden naar je doelgroep, red je het tegenwoordig niet meer. Je zult het vertrouwen moeten krijgen van je doelgroep, door boeiende content te delen. Vooral de jongere generatie is door deze ontwikkeling moeilijker te benaderen. De huidige generatie jongeren kent geen leven zonder internet, social media en mobieltjes. Deze generatie bepaalt zelf wanneer, waar en hoe content geconsumeerd wordt. En dat maakt het voor ons als marketeers extra uitdagend om deze doelgroep te bereiken!

Of gaan we terug naar offline?

Offline wordt steeds vaker gezien als de nieuwe luxe. Je telefoon registreert hoe lang je op je telefoon zit elke dag. Dit geeft een stukje bewustwording en dat is blijkbaar nodig. Op je telefoon kijken, dat is het eerste wat je doet als je wakker wordt. Op de WC. Op het terras. Terwijl je aan tafel zit met je beste vriend. In de bioscoop. We kunnen overal en altijd online en zijn dat dus ook. Die telefoon is de perfecte afleiding tijdens die saaie colleges, lange vergaderingen of wanneer je op de bus staat te wachten. Toch zijn er steeds meer mensen die zich afvragen of het ook anders kan. Is altijd online zijn wel nodig? En zijn we met z’n allen niet langzaam verslaafd aan het raken aan beeldschermen? Is social media net zo verslavend als roken of alcohol? Er zijn restaurants waar je alleen nog maar offline mag zijn en telefoons niet gewenst zijn. Of waar je je eten gratis krijgt als je je mobiel in je tas laat. Er zijn offline challenges, je kunt voor een digitale detox gaan, je kunt het zo gek niet bedenken. Ook een leuke gadget is zo’n lampje op je telefoon zaklamp, dat zorg voor een stukje sfeerverlichting én het zorgt ervoor dat je telefoon op z’n kop blijlft liggen! Waar we een paar jaar terug in ieder geval op vakantie naar het buitenland nog offline gingen, is dat nu met gratis WIFI en 4G ook niet meer het geval.

Waarom vaker offline dan beter voor ons is

Social media kan je bewust of onbewust best onzeker maken. Volg je mensen die jouw droomleven lijken te leven, dan kun je gaan twijfelen aan je eigen carrière, relaties of jezelf. Daarbij kunnen alle gezellige feestjes die voorbijkomen op je scherm ook zorgen voor een ‘fear of missing out’. Scrollend door die tijdlijnen lijkt het alsof je lekker zit te niksen, maar ondertussen krijgt je brein heel wat indrukken te verwerken. De socials gaan razendsnel en iedere seconde is er weer wat nieuws te zien. Dit kan heel vermoeiend zijn.

Kies voor een balans

Zoals ik het zie, zal online nooit los komen van offline en andersom ook niet. Het blijft altijd een wisselwerking. Waarin nu de focus misschien wat meer op online ligt, waardoor we juist offline zo kunnen waarderen. Dus ja er is heel wat veranderd in de afgelopen 10 jaar. Ook in ons vak. Maar uiteindelijk draait het nog steeds om die basis die we op school geleerd hebben: zender – boodschap – ontvanger. Je hebt wat te vertellen en je wilt dat die boodschap bij de ontvanger komt. De manier waarop we die boodschap overbrengen is veranderd, maar uiteindelijk is dit nog steeds waar wij ons mee bezig houden.

Hebben we je een beetje kunnen inspireren?

En missen we nog een andere verandering? Geef ‘m gerust aan ons door, altijd leuk! Meer weten over online marketing?

Neem via onderstaande gegevens gerust contact op!

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

3 + 4 =