5 stappen om succesvol influencer marketing in te zetten!

Influencer marketing, het is een term waar je als merk of marketeer niet meer omheen kunt. Ideaal als je als bedrijf wilt communiceren met jouw doelgroep. Influencer marketing is een manier van marketing toegepast door bedrijven. Deze vorm van marketing is voornamelijk aantrekkelijk voor bedrijven waar afnemers gemakkelijk beïnvloedbaar zijn.

Auteur: Widad Gelti

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

Influencer marketing is voor op lange termijn

Stap 1: Bepaal wat je wilt bereiken

Doelen geven je een bestemming. Dus formuleer een concrete doelstelling. Wil je nieuwe klanten werven of heb je een aanbieding die je wilt introduceren? Aan de hand hiervan bepaal je óf influencer marketing wel past en of je met grote of kleine influencers gaat samenwerken.

Stap 2: Wie is nou de juiste influencer?

Bekijk eerst welke influencer dezelfde doelgroep bereikt als die jij wilt bereiken. Als jij bijvoorbeeld dure sportkleding verkoopt, dan zal Enzo Knol natuurlijk niet de juiste influencer zijn voor jouw marketingstrategie. Aangezien zijn volgers voornamelijk jongeren zijn tussen de 7-14 jaar.

Check ook voor de zekerheid de kwaliteit van de volgers van de influencer. Reageren ze? Zijn ze actief? Zijn er meerdere samenwerkingen geweest en hoe zijn die verlopen? Probeer hier goed in te duiken! Maar waar vind je die influencers? Deze zijn vaak te vinden via een influencer agency. 

Stap 3: Maak goede afspraken

Je hebt de juiste influencer gevonden! Maar je moet natuurlijk wel goede afspraken maken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Stem helder af wat je terug wilt zien komen in het verhaal. Wat zijn de sterke punten van het product of dienst? Bepaal ook goed op wat voor manier het verteld wordt. Gaat de influencer een video maken, een blog of foto’s delen?

Stap 4: Content beoordelen

Dit is het leukste gedeelte! Het uitwerken van de content. Nu kan je al je creatieve ideeën kwijt. Geef ook de ruimte aan de influencer om zijn/haar creatieve content te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat de influencer dichtbij zichzelf blijft en dan komt de boodschap geloofwaardiger over. Dit wil jij toch ook?

Stap 5: Geduld is een schone zaak

Influencer marketing is een strategie op lange termijn. Verwacht niet dat het de eerste keer mind-blowing is. Na elke campagne is het belangrijk om te evalueren wat wel goed ging en wat minder. Zo kan je het een andere keer anders oppakken.  

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

13 + 7 =