Ook al zin zo’n in?
Op bepaalde dagen wordt zelfs bepaald wat je aan moet. En hebben we niet echt een goede reden waarom we dit zouden doen, dan hangen we er gewoon een goed doel aan!
Als we al die ‘moetjes’ een beetje naast ons neerleggen, is het natuurlijk ook wel een mooie tijd om aan iedereen te laten weten wat ze voor je betekend hebben het afgelopen jaar. En daar loopt het zakelijk gezien wel vaak scheef.
Want waar we vroeger nog moeite deden om een mooie kaart of eindejaarschenk uit te zoeken, wordt nu zelfs met een email genoegen genomen voor een wens. Gemiste kans, toch?
Sylvia Maas
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!
Met een beetje aandacht, kom je een heel eind!
Maar hoe moet het dan wel? En wat gaat dat dan kosten, en hoeveel tijd? Want we zijn al druk genoeg met alle borrels natuurlijk. Dus hebben we een aantal gouden regels opgesteld om het zoeken naar een eindejaarsgeschenk makkelijker te maken.
1. Ken je relaties!
Daar waar het vroeger niet op kon, is er nu een hele boel aan banden gelegd. Er zijn bedrijven die niet meer dan een bepaald bedrag mogen ontvangen van hun partners. Als je hier precies onder gaat zitten, weet je zeker dat je cadeau aangenomen wordt. Een cadeau terug krijgen is toch wel heel awkward…
Dan heb je ook nog bedrijven die alle cadeau’s die ze krijgen, verdelen onder het personeel. Natuurlijk is dat een hele nobele daad, maar jij wilt juist jouw contactpersoon in het zonnetje zetten. Beetje jammer…
2. Maak het persoonlijk
Ken je die van Finkers nog:
HALLOOOO!
We hebben wat voor jullie meegebracht. Hey een operaplaat, wat origineel!
Ja, we wisten dat jullie niet van opera hielden, dus we dachten, we geven een opera-plaat. Die hebben ze vast nog niet.
Het is lastig hoor, om voor al je klanten iets persoonlijks te maken. Maar weet wel dat een fles wijn in elk geval op de grote hoop zal belanden. En voor iedere branche is wel iets te bedenken dat goed aansluit! Je moet alleen iets verder kijken dan de standaard relatiegeschenkencatalogus…
Wat ook altijd erg aanspreekt, is iets wat je zelf gemaakt hebt. En een logootje op een pen dekt dan de lading niet echt… Iets wat jouw klant vaak gebruikt, zoals een bureaukalender, met elke maand een tip die echt op jouw branche van toepassing is, bijvoorbeeld. Of een bierpakket uit jouw stad, waar je een mooi verhaal bij kunt vertellen.
3. Een collectors-item ontwikkelen
Hoe tof zou het zijn als er einde van het jaar klanten alweer gaan vragen om jouw eindejaarsgeschenk? Denk dus na over de schaalbaarheid: is het mogelijk om hier een serie van te maken? Kan je het herhalen? Ik zeg, doen!
4. Begin op tijd
Natuurlijk, het kost wel wat inspanning, maar met een beetje aandacht, kom je een heel eind. Begin dus op tijd, zodat je dit jaar echt met een tof cadeau je klanten langs kunt gaan.
Op naar volgend jaar!
Laten we samen ervoor zorgen dat de eindejaarsgeschenken niet tot de ‘moetjes’ gerekend worden, dan blijven er in elk geval nog een aantal leuke momenten staande de komende periode!
En, wat is jouw KIK?
Neem contact op, vinden we leuk!