Hoe pak je multichannel marketing aan?
De komst van multichannel marketing is bij iedereen ondertussen wel bekend. Maar hoe pak je dit het beste aan en zijn er wel genoeg voordelen? Ik het voor je op een rij gezet in dit blog. En laat ik eerst even kort uitleggen wat het precies is.
Noortje Lambregts
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!
Door de aanpak van multi-channel marketing heb je een groter bereik en is de kans op het verhogen van het aantal conversies groter.
Wat is multichannel marketing?
Multichannel marketing is het gebruik maken van een combinatie van meerdere verkoopkanalen of platforms om met klanten te communiceren. Consumenten willen de mogelijkheid hebben om via meerdere kanalen aan hun product of dienst zien te komen. Zo wed je dus met de keuze van je kanalen niet op één paard!
Hoe bereik je een succesvolle multichannel marketingstrategie?
Stel een duidelijk doel in
Je kunt geen marketingstrategie bedenken als je niet weet wat je doel is. Daarom moet je goed van te voren weten wat je wilt bereiken.
Bepaal je doelgroep
Een onmisbare schakel bij het bepalen van je doelgroep is marktonderzoek. Bekijk je leads en klanten en is het voor hun relevant om via meerdere verkoopkanalen te winkelen. Segmenteren noemen we dit. De groep die je overhoudt is jouw doelgroep.
Wees consistent
Consumenten gaan niet meerdere keren hetzelfde soort bericht lezen. Wees daarom consistent en gebruik je creativiteit. Probeer telkens een andere twist aan je berichten te geven. De doelstelling van je bericht blijf wel altijd nog hetzelfde.
Bekijk je social media kanalen
Bekijk per verschillende subjects van je online marketing campagne of het wel of niet relevant is om op bepaalde kanalen te posten. Bijvoorbeeld LinkedIn. Dit is een zakelijk platform en zet je niet zomaar iets grappigs op.
Bekijk de resultaten
Bekijk of je sinds dat je een multichannel strategie hebt toegepast er wel op vooruit ben gegaan. Op welke onderdelen kan je nog beter scoren en hoe ga je dit verder aanpakken?
Wat zijn de voordelen van multichannel?
Door de aanpak van multichannel marketing heb je een groter bereik en is de kans op het verhogen van het aantal conversies groter. Ook kan de consument zelf kiezen via welk kanaal ze hun conversie plaatsen wat prettig is voor de consument. Daarnaast heb je doelgerichte reclame en is het makkelijker meetbaar.
Naast een heleboel positieve onderdelen van een multichannel aanpak zijn er ook nadelen. Jouw bedrijf kan een voorkeur geven aan een bepaald kanaal. Alleen door multichannel moet je ook gaan focussen op andere platforms en die bijhouden. Dit kost tijd en vergt creativiteit. En dat kost geld.
Hebben we je een beetje kunnen inspireren?
Enthousiast geworden over de inzet van multichannel marketing? Wij kunnen je hier natuurlijk heel goed bij helpen.
Neem via onderstaande gegevens gerust contact op!
En, wat is jouw KIK?
Neem contact op, vinden we leuk!