Een onzekere tijd met Corona

Waar we eind vorig jaar nog lacherig keken naar China, om het nieuwe virus dat ze in de greep had, alleen nog maar nadachten over of onze zendingen van Ali Express wel op tijd aan zouden komen hier, zitten we nu middenin dezelfde ellende.

Een onzekere tijd. Voor iedereen is het coronavirus nieuw, dus er zijn nog niet genoeg protocollen. En of je nou vindt of Rutte het goed doet of niet, elk alternatief heeft weer zijn keerzijde. Kortom, we hebben geen flauw idee wat er nu gaat gebeuren. En natuurlijk zijn er ook branches die hier juist heel positief doorheen gaan komen (denk aan ICT partners die thuiswerken mogelijk maken), maar het overgrote deel van de kleine ZZP’er tot aan de grootste MKB’er gaat waarschijnlijk een lastige tijd tegemoet.

Marloes Boogaard

Sylvia Maas

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

Misschien is dit ook wel een mooi moment om in jezelf te investeren!

En onzekerheid is iets waar we als ondernemers heel lastig mee om kunnen gaan, laat staan met dit onbekende coronavirus. Liefst hebben we opties. Als we maar een keuze kunnen maken: positief of negatief. Knopen doorhakken, dat willen we.

Zo hebben wij ook knopen doorgehakt; de komende periode zien we als een lastige fase waar we doorheen moeten en we gaan nadenken hoe we dat op het beste kunnen doen. Want zoals bij zoveel bedrijven geldt: wij krijgen business binnen door contact te maken. Op bezoek gaan bij onze klanten, maar ook bij potentiële nieuwe klanten. Als Brabander is dat op dit moment wel een beetje een lastig verhaal, maar er zijn ook andere manieren!

1. Je hebt tijd!

Waarschijnlijk zie je het met lede ogen aan: je agenda wordt door Corona maar leger en leger. En als je zelf ook thuis moet werken, heb je nog meer tijd over om na te denken over het post-coronavirus tijdperk. Zijn er nog knelpunten waar je eigenlijk iets aan wilt doen maar nooit aan toe kwam? Broeien op dat ene concept nog net wat beter kan? Nu heb je de tijd! Of je gaat een blog schrijven, net als ik!

Misschien is dit ook wel een mooi moment om in jezelf te investeren. Kijk welke vaardigheden je via onlinetrainingen kunt bijspijkeren. Of was je net toe aan nieuwe software? Probeer dat dan nu uit met een demo-dagje!

En komen de muren op je af? Rij even naar het bos om uit te waaien. Niet alleen heel erg gezond voor lijf en leden, ook nog eens heel goed om tijdens een wandeling alles op een rijtje te zetten. Go!

2. Neem je online middelen onder de loep

Vaak schiet het erbij in, maar nu je toch wat meer lucht in je agenda hebt, is het een goed moment om te kijken of je website nog wel het juiste verhaal vertelt. Is deze nog up-to-date? Past de uitstraling nog bij jouw bedrijf? En komen er wel de juiste mensen op binnen?

Misschien kan je ook even in je dashboard checken waar je bezoekers vooral vandaan komen. Is dit social media en zijn het interessante leads? Dan is het slim om hier extra te communiceren; jij bent er nog en je bent up-and-running! Dus laten we zakendoen.

3. Videobellen

We zijn erg gewend aan email en aan persoonlijke verkoop. Zeker samen een sterke combinatie. Maar waar een losse email soms kan verdwijnen in de massa en persoonlijke verkoop nu even on hold staat, is het een idee om meer te gaan videobellen. Natuurlijk, het is soms een beetje ongemakkelijk achter zo’n scherm, en waarom kan je niet gewoon teleconferencen? Maar het beeld erbij zorgt voor een stukje non-verbale communicatie waardoor jij net iets beter op de reactie van je klant kan inspelen. Dus even over de spreekwoordelijke drempel, kam je haren, en zwengel die camera aan!

Trouwens nog twee tips die ik tegenkwam (credits: Joeri Cox)

  1. Schuif het venster van je gesprekspartner direct onder de camera en maak het klein: dan kijk je beter in de camera en voelt de kijker meer oogcontact.
  2. Zet je camera op ooghoogte: dan kom je vriendelijker over. Als we tegen iemands kin aan kijken, voelen we al snel een stukje arrogantie.

4. Maak het persoonlijk

Nu we toch met die camera bezig zijn, is het een goed idee om te ontdekken of vloggen iets voor je is. Lekker persoonlijk, je kijker krijgt vertrouwen in jou en jouw onderneming door deze open uiting. Je kunt beter uitleggen waarom jij dé persoon voor de klus bent en kunt mensen persoonlijk aanspreken om contact met je op te nemen. Door deze vlogjes te delen op jouw social media kanalen, ga je weer meer potentiële bezoekers online naar je toe trekken.

5. Stuur eens een kaartje

Als je hele dagen thuis werkt door Corona, niemand ziet behalve je familieleden, kan je uitkijken naar het moment dat de postbode komt. Eindelijk! En wat is nou leuker dan dat er ook nog eens een onverwacht kaartje bij zit. Of een toffe brievenbusmailing? Dat geluksmomentje gun jij jouw klanten toch ook! Bovendien houden we de mensen van Business Post dan ook lekker aan de slag.

 

6. Animatie van jouw product

Als je een mooi product of dienst hebt, is het maken van een animatie altijd een goed idee. Zeker als je het niet real-live kunt laten zien. Je kunt dan niet alleen de fysieke kenmerken over de bühne krijgen, maar ook heel goed wat het voor jouw klant kan betekenen. Dit geldt overigens niet alleen voor producten. Met een goede animatie kan je ook heel goed bepaalde workflows of voordelen van jouw dienst laten zien.

 

Geen paniek!

En laten we eerlijk zijn. We zitten in hetzelfde schuitje door Corona! Jouw klanten hebben ook een lege agenda en willen wel graag verder! Laten we vooral niet in paniek schieten, maar ons focussen op het positieve.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

12 + 4 =