Tips voor een goede huisstijl
Een huisstijl, bestaande uit een logo, kleurbepaling, lettertypes, zijn toch wel je vertrekpunt wanneer je naar buiten wilt. Je hebt een gedachtegoed, een product, dienst of boodschap en die wil je over de bühne krijgen. Als het goed is, weet je heel goed wat je wilt en wat je toegevoegde waarde is. Maar het is belangrijk dat je dit goed boven tafel krijgen. Naast het logo en de huisstijl, maken een herkenbare en eigen beeldtaal en krachtige pitchtekst het af. De basis is gelegd!
Auteur: Samantha Tieman
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!
Als het goed is, weet je heel goed wat je wilt en wat je toegevoegde waarde is.
Tip 1: Bepaal wat je wil uitstralen
Het is belangrijk om vooraf na te gaan wat jij met jouw merk wilt gaan uitstralen en hoe je je bedrijf wilt positioneren in de markt. Wat bied je aan en hoe is je werkwijze, waarom moeten mensen bij jou zijn? Om dit goed over te brengen, leg je een onderscheidende basis met jouw huisstijl en dit onderscheid kan je maken door goed gebruik te maken van kleur en lettertype.
Wist je dat iedere kleur een eigen betekenis heeft? Maak daar gebruik van! Hetgeen wat jij wilt uitstralen met jouw merk, kun je laten overkomen aan de hand van kleuren. Wil jij bijvoorbeeld luxe en professionaliteit uitstralen? Dan passen de kleuren grijs en blauw hier perfect bij! Vind je deze kleuren niet onderscheidend genoeg? Kijk gerust naar de rest van de betekenissen, want misschien kun je er nog een kleur aan toevoegen!
Tip 2: Ga na of je jouw logo wilt registreren
Een logo is vaak het eerste wat (potentiële) klanten van je bedrijf zullen zien en overal terug zal komen. Zo staat je logo op al je reclame-uitingen, sociale media en op je website. Hoe tof is het als anderen jouw logo zien en gelijk weten wie je bent! Je kunt erover nadenken of je jouw logo wilt laten registreren. Zeker in een markt waarin je veel concurrentie tegen komt, of juist bij het lanceren van een nieuw product, kan dit slim zijn. Laat je hierbij wel goed adviseren, want hier komt heel wat bij kijken.
Wanneer je een logo wilt registreren is het bijvoorbeeld van belang dat je onderscheidend bent. Denk hierbij aan het appeltje met een hap eruit. Waar denk je dan aan? Juist! Aan Apple! Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je merknaam niet te beschrijvend is. Is je merknaam toch beschrijvend? Geen paniek! Voeg een onderscheidend grafisch element toe aan je logo en deze zorgt er voor dat je merk door de keuring komt!
Lead
Je hebt nu leads gegenereerd. Deze leads ga je met een persoonlijke e-mail marketing strategie aanzetten tot een aankoop van een product of dienst. Zo zorg je voor conversie. Ook kun je de cookies op de website gebruiken voor een stukje remarketing. Zo verlies je ze niet uit het oog.
Klant
Zodra de lead een klant wordt, is de eerste ervaring van cruciaal belang. Na een eerste aankoop blijf je een klant inspireren met interessante content en vraag om feedback. Geef ze een fijn gevoel en verbind ‘m aan je bedrijf. Dit kan door inzet van e-mail marketing, maar denk ook aan een persoonlijk geschreven ansichtkaartje
Ambassadeur
Vaste klanten kunnen ambassadeurs van je bedrijf worden. Een goede ambassadeur zorgt weer voor nieuwe klanten. Als een klant exact weet waarom hij bij jou moet zijn, zal hij dit ook eerder aan anderen vertellen. Blijf dus die verbinding aangaan. Dit kun je stimuleren met beloningsprogramma’s. Of neem een klant eens mee naar een leuke netwerk bijeenkomst. Ook kun je referenties van je klanten op je website plaatsen.
Het gaat om verbinding
Inbound marketing is dus een strategie die voor elk bedrijf relevant is. Profit of non-profit, we willen allemaal die ambassadeurs. De langdurige relaties, terugkerende klanten.
Eénmalige aankopen zijn fijn als aanvulling, maar uiteindelijk gaat het om die verbinding. En dat kost tijd, maar niet direct meer geld dan de inzet van outbound marketing. Vaak worden dezelfde middelen ingezet, maar nét even op een andere manier.
En, wat is jouw KIK?
Neem contact op, vinden we leuk!