KIKreport

Maar het eeuwenoude boek kan je hierin ook nog wel verrijken, hoewel dat voor mij persoonlijk een lastige is. Door het hectische leven wil ik ’s avonds graag ofwel ergens snel doorheen scrollen ofwel gedachteloos voor me uit turen naar een Netflix serie.

Mijn spanningsboog is niet altijd even lang meer en om je dan door een ingewikkeld boek te wurmen… liever niet.

Tot ik dit boek ineens voor mijn ogen kreeg, met de 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame. Het duurde wel even voor ik hem opensloeg – het blijft een boek, maar die vrolijke kaft bleef me aankijken. Het begon met een stukje uitleg over de indeling van het boek. Geweldig; je hoeft dit boek niet helemaal door te lezen, van begin tot eind.

Je kunt ook gewoon een beetje koppen snellen – icoontjes interpreteren en als je wilt verder Googlen over het onderwerp. Dat beloofde al een hoop goeds; ik hield de afstandsbediening van de tv bij de hand.

Marloes Boogaard

Sylvia Maas

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“Als je mensen vraagt of reclame werkt, zeggen ze bijna altijd: Ja, maar niet bij mij”

Eric Clark – journalist en schrijver

3 basis behoeften

Blijkbaar hebben we als mens drie behoeften waar we op bespeeld kunnen worden. Allereerst systeembehoeften, meest basaal en minst beheersbaar. Denk aan ons vluchtgedrag of een vecht-reactie. Deze uitingen treffen hun doel al vaak voor je het door hebt. Dan de sociale behoeften. Wij mensen zijn kuddedieren: we willen erbij horen, aardig gevonden worden. Als je daarop inspeelt als reclamemaker, zit je al gauw goed. Tenslotte de individuele behoefte, dus wat je zelf graag wilt. Dit is terug te brengen naar een stukje veiligheid, geluk, zonder gevaar en narigheid. Je projecteert de illusie van een veilige, tevreden en onbezorgde toekomst.

Sylvia Maas

Verleidingsfactor

Elke techniek is beoordeeld op basis van de verleidingsfactor op gebied van effectiviteit, X-factor en toepasbaarheid. Dus in hoeverre de techniek echt effect op de doelgroep zal hebben, in hoeverre je ondersteboven bent van deze techniek en in hoeverre je deze techniek voor verschillende doeleinden kunt gebruiken.

Check!

Nu kan ik alle 33 beïnvloedingstechnieken hier gaan bespreken, maar dat zou wel een dikke spoiler zijn. Dus kies ik ervoor om er een aantal uit te pikken die mij hebben geïnspireerd. Onafhankelijk van de basisbehoeften die aangesproken worden of verleidingsfactor die eraan toegekend zijn.

Weerstand erkennen

Met de geweldige voorbeelden van het Hans Brinker hotel uit Amsterdam, wordt duidelijk gemaakt dat je van je minpunten ook je pluspunten kunt maken. Vooral omdat je jezelf niet hoeft te verdedigen, blijft er veel meer ruimte over om het te hebben waarover je het ook wilt hebben.

En laten we eerlijk zijn: als jouw weerstand al genoemd wordt door de partij die tegenover je zit, en diezelfde partij heeft daar nog begrip voor ook… dan wordt het lastig om er niet in mee te gaan. De techniek aanvullen met de BAJ techniek (…maar de Beslissing is Aan Jou) zorgt er zelfs voor dat de kans dat je doelgroep ja zeg, tweemaal zo groot is!

Het doet mij een beetje denken aan de omdenk-sessies, waarbij we op zoek gaan naar een stukje anders denken. Fijn dat zoiets creatiefs ook effectief is.

Marloes Boogaard
revija mazda grafično oblikovanje

Sociale bewijskracht

De mens is een sociaal dier, ook nu individualisme een groot onderdeel uitmaakt van onze westerse cultuur, zien we dat op allerlei momenten terug. Natuurlijk maken we onze eigen keuzes nog steeds, maar we blijven dit toetsen aan wat we ‘normaal’ vinden. En als het goed is, bevind jij je ook tussen vrienden en familie met dezelfde normen en waarden…

De eenvoudigste manier van het inzetten van deze sociale bewijskracht is: 80% van de vrouwen kiest voor ontharing. Reken maar dat je je als vrouw aangesproken voelt! Je ziet bij veel online platforms dat ze gebruik maken van sociale bewijskracht door aan te geven hoeveel mensen je al voor zijn gegaan.

Humor

Wie lacht is weerloos. Dat klopt natuurlijk wel, maar het is wel belangrijk de juiste snaar te raken: kies voor humor die bij jouw doelgroep past. Als je dat goed doet, draagt het bij aan je imago en wordt jouw merk populairder bij jouw doelgroep.

Wat wel opvallend is, is dat het product hierbij vaak vergeten wordt: we lachen om de grap, willen hem misschien ook nog delen, maar herinneren over welk product het ging, dat is soms lastig.

opel magazin
revija mazda grafično oblikovanje

De klik

Hier kon ik het alleen maar mee eens zijn: wij hebben het altijd over de gunfactor. Je koopt niet van iemand die je niet mag en soms te makkelijk van iemand die je heel aardig vindt. Maar wanneer vind je iemand nou zo aardig, wanneer heb je een gunfactur? Vaak gebeurt dit als vanzelf, onbewust. Maar als we kunnen concluderen dat we een bijzondere overeenkomst hebben, al is het dezelfde geboortedatum, ontwikkelen we al een band. Waarbij wel geldt: hoe unieker de overeenkomst, hoe groter de impact.

Zeker in de huidige individualistische tijd, worden mensen er sneller door gegrepen, advertenties die speciaal voor jou zijn, een cola flesje met je naam: je voelt je direct aangesproken.

Disrupt en reframe

Soms moet je een mindset opschudden. Je kunt je doelgroep met irrelevante informatie overrompelen waardoor hij open gaat staan voor wat je echt te vertellen hebt.

Je trekt aandacht met iets ongewoons, vaak grappigs en brengt daarna de boodschap. Bijvoorbeeld de radioreclame van T-Mobile: “wij van T-Mobile houden van porn.” En dan al snel: “Nee, niet dat soort porn. Maar van #foodporn en #catporn.” Gelukkig maar… Het zet je wel aan het denken, he!

opel magazin

Zeker een aanrader dit boek!

Al met al een goed vlot boek voor de regenachtige dagen, met heerlijke voorbeelden uit de praktijk. Een aanrader voor wie met een frisse blik weer wat inspiratie wil opdoen! Want die overige 28 beïnvloedingstechnieken zetten je ook zeker aan het denken.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

13 + 8 =