Op naar 2021!
2021 wordt het jaar waarin we samen weer opkrabbelden. Waar 2020 zorgde voor een hoop inzichten, heeft 2021 de potentie om het jaar te worden waarin we aan de slag zijn gegaan met deze inzichten. Waarin we resultaten boeken omdat we keuzes maken die goed zijn omdat ze op inzicht zijn gebaseerd.
Waar je eigenlijk in je zomervakantie dusdanig tot rust komt, waardoor je weer nieuwe ideeën krijgt, heeft dat in 2020 een paar maanden de tijd gehad om te borrelen. Oke, de omstandigheden waren minder optimaal dan op een bedje aan het strand en een cocktail in je hand, maar toch.. ik denk dat er best wat goede ideeën op zijn geborreld dit jaar.
Sylvia Maas
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!
Keep you eyes on the prize and go!!
Je hebt een berg ideeën, wat ga je daar mee doen?
Met ideeen alleen kom je er natuurlijk niet. Pak je beste idee op, werk het uit en dan ga je de boer op! 2021 is er klaar voor hoor, reken daar maar op.
We hebben een paar tips, zodat je het optimale resultaat haalt uit jouw spinsels!
1. Stel duidelijke doelen
De kans is groot dat je jezelf hebt afgevraagd: waarom doe ik dit eigenlijk? En wat wil ik nou eigenlijk? Laten we daar eens mee beginnen. Want werken vanuit je passie, gaat toch altijd een stukje makkelijker dan wanneer iets je opgedrongen wordt.
Een mooi vertrekpunt dus, die passie. Vooral als het je ook nog blije klanten oplevert. Klanten die waarderen wat je doet en het vooral ook doorvertellen. Deze zogenaamde ambassadeurs maken de verkoop van jouw product of dienst een stuk makkelijker.
Hou er wel een beetje rekening mee dat je doel realistisch moet zijn. We kennen allemaal de voornemens waar we met de champagne in de hand op 1 januari heel hard op geproost hebben, maar waren die haalbaar? En als je nou echt dromen hebt die wat meer uitdagend zijn, kijk dan of je tussentijdse doelen kunt stellen.
2. Prioriteiten stellen
Goed, die bak aan inspiratie, ideeën, plannen moet even geordend worden. Want je kunt beter 1 ding heel goed aanpakken, dan als een kip zonder kop allerlei projecten in het rond gooien en hopen dat er iets blijft plakken bij je doelgroep. Hou bij deze rangschikking vooral je gestelde doel of subdoelen in je achterhoofd. Welk idee gaat ervoor zorgen dat je dit doel op de beste manier bereikt? Focus je dan op die activiteiten!
Verlies ook hierbij de realiteit niet uit het oog. Hou er rekening mee dat de rest van je bedrijf er ook op ingericht is, of kan worden. En vergeet je huidige klanten niet, dankzij hen ben je natuurlijk al zover gekomen!
3. Aanpakken!
Natuurlijk is het goed om te onderzoeken of jouw plannen wel aan zullen sluiten bij jouw markt. Maar uiteindelijk moet je zelf in actie komen, wil je dat er iets verandert.
Verkopen wordt tegenwoordig gezien als een vies woord, maar hoe je het beestje noemt, is om het even.
En hoe je dat doet, is natuurlijk aan jou. Maar kijk wel goed naar de reactie van je doelgroep. Voel jij je senang bij koud bellen? Ga vooral je gang! Maar heeft jouw doelgroep een warmere methode nodig? Pas je aanpak daar dan even op aan.
Keep you eyes on the prize and go!!
4. Laat je helpen
Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Kijk eens binnen je organisatie wie daar rondloopt. Geef je collega’s verantwoordelijkheden die passen bij hun talenten! En daar waar je intern niet echt verder komt, haal je de experts van buiten. De wereld barst bijna uit zijn voegen van alle specialisten op gebied van sales, maar ook van marketing die jouw salesacties goed kunnen ondersteunen of zelfs versterken!
Belangrijk hierbij is wel dat je open staat voor andermans ideeën en dat je ze vertrouwt op hun expertise. En dit kan alleen maar werken als je zelf ook transparant de uitgangspunten deelt.
5. Monitoren en bijsturen
Zeker als je het roer echt om gaat gooien, moet je goed in de gaten houden wat voor effecten dat geeft aan je markt. Wordt het positief ontvangen? Of zijn er ook klanten die nu afhaken? Wees flexibel genoeg om bij te sturen als dat nodig is. En volg hierbij je eigen gevoel, want reken maar dat je tips genoeg zal krijgen.
Wordt er goed op gereageerd, of zijn er nog onderdelen die je over het hoofd hebt gezien?
Tip:
We hebben het over verkopen, maar wanneer begint dat voor je klant? Die is vaak al begonnen aan zijn klantreis zonder dat jij er erg in hebt. Ze zoeken online naar informatie, doen prijsvergelijkingen en bepalen zo de beste aanbieders. Een aanzienlijk deel van alle aankoop beslissingen wordt gedaan voordat je als verkoper op gesprek komt. Hou er dus rekening mee dat jouw potentiële klant veel slimmer is dan je denkt!
En, wat is jouw KIK?
Neem contact op, vinden we leuk!