fbpx
Search
Weet jij wat jouw kernwaarden zijn?
fade
9236
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-9236,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Blog, KIK-off

Weet jij wat jouw kernwaarden zijn?

Je hebt een bedrijf. Maar waar staat dit voor? Wat wil je uitstralen? Wat is belangrijk binnen het bedrijf? Om dit te vertalen zijn kernwaarden erg belangrijk, of hoe wij het noemen: KIKkracht.

 

Dit zijn namelijk de belangrijkste waarden voor (en van) jouw organisatie. Dit maakt jouw bedrijf uniek. Met KIKkracht geef je aan waarom en hoe je als organisatie bepaalde dingen doet. Ze zorgen voor het fundament van je bedrijf en het zijn de bouwstenen voor wat belangrijk is. Eerlijkheid kan een kernwaarde zijn, maar ook spontaniteit, betrouwbaarheid of verantwoordelijkheid zijn voorbeelden van kernwaarden. En zo zijn er nog veel meer. Deze zijn natuurlijk voor ieder bedrijf anders.

 

De KIKkracht is voor ieder bedrijf van belang. En het is dan ook belangrijk om te weten wat het nut van deze kernwaarden zijn.

 

Werken vanuit je KIKkracht

Kernwaarden geven een handvat voor het nemen van beslissingen. Je handelt namelijk vanuit deze waarden. Het is fijn als iedereen binnen je bedrijf erachter staat. Zo wordt het makkelijker voor iedereen in je bedrijf om vanuit deze KIKkracht te werken.

 

Daarom moet deze bekend zijn bij je personeel. Maak je personeel vooral enthousiast om deze KIKkracht uit te dragen! Zorg dus dat jouw kernwaarden duidelijk in beeld komen bij je personeel. Ze zorgen er namelijk ook voor dat mensen het gevoel hebben dat ze bijdragen aan iets belangrijks. Daardoor zullen de medewerkers ook gemotiveerd blijven.

 

Door te werken vanuit je kernwaarden, ben je gelukkiger en krijg je ook meer energie. Dit geldt ook voor de rest van het bedrijf. En uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je de winstgevendheid in jouw bedrijf kan beïnvloeden.

 

Nu iedereen in je bedrijf weet wat de KIKkracht is, kan deze naar buiten gebracht worden. Wanneer iedereen vanuit de kernwaarden werkt, zul je zien dat klanten dit merken. En dit werkt weer voordelig voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer je de kernwaarde enthousiast hebt en dit ook uitstraalt, wordt de klant vanzelf ook enthousiast.

 

Hoe kun je jouw kernwaarden bepalen?

Eigenlijk hoef je jouw KIKkracht helemaal niet meer te bepalen, deze is er namelijk al. Het is alleen de kunst om ze ook nog echt te vinden. Maar hoe kun je deze kernwaarden nou vinden? Wij geven een aantal tips die vooral van toepassing zijn voor kleinere bedrijven!

 

1. Onderzoek

Nu je weet dat je al KIKkracht hebt, kun je aan de slag om deze ook echt te vinden. Ga eerst kijken welke kernwaarden er allemaal zijn. Kijk vervolgens wat wel en niet bij jou en je bedrijf past. Denk hier niet te veel over na, maar schrijf ze gewoon op. Hierbij maakt het niet uit hoeveel je er hebt, dit is de basis.

 

2. Kijk naar je bedrijf

Ga vervolgens dieper kijken in je bedrijf. Wat is belangrijk binnen het bedrijf? Kijk hoe jullie bepaalde dingen aanpakken. Werken jullie bijvoorbeeld heel efficiënt maar secuur? Dan is snelheid misschien een kernwaarde die past bij jouw bedrijf.

 

3. Vragen, vragen en nog een vragen

Nu je vooral hebt gekeken wat je zelf vindt. Is het tijd om te kijken wat andere mensen vinden. Ben je een klein bedrijf? Vraag dan eens aan de mensen in je omgeving waar jij voor staat en wat jij belangrijk vindt. Meestal kunnen ze dit zo opnoemen. En meestal zijn dit waarden waar je zelf niet aan denkt.

 

Heb je een groter bedrijf? Ga dan na wat het personeel belangrijk vindt! Vraag dus zeker aan je personeel wat zij vinden dat jullie KIKkracht is. Iedereen kijkt anders naar bepaalde dingen, dus hier kunnen hele interessante gesprekken uitkomen.

 

4. Keuzes, keuzes, keuzes

Nu is de tijd gekomen om keuzes te maken. Waarschijnlijk heb je nu een hele lijst vol met kernwaarden. Maar zoveel kernwaarden kun je natuurlijk niet hebben. Daarom is het belangrijk om keuzes te gaan maken.

 

Een manier om dit te doen is, door steeds 2 kernwaarden te pakken. Welke van deze 2 vind je belangrijker? Als je echt, echt, echt geen keuze kunt maken dan kun je ze alle twee meenemen. Ga door met kiezen totdat je er ongeveer 5 over hebt.  Laat het dan eventjes liggen en kijk er op een later moment nog eens naar. Kies uiteindelijk de top 3 die voor jou het belangrijkste zijn. Gefeliciteerd! Dit is jouw KIKkracht! Vijf kernwaarden is trouwens ook prima hoor, als je er niet uitkomt…

 

Jouw KIKkracht moet uiteindelijk duidelijk en helder geformuleerd zijn. Hierdoor is het makkelijk te begrijpen voor jou en voor je personeel. Om een voorbeeld te geven, wij zijn nuchter, energiek, open en eerlijk. En dit stralen wij ook uit!

 

Kom je er echt niet uit en kun je jouw KIKkracht niet formuleren, of denkt iedereen er bij jullie anders over? Dan brengen we je graag in contact met de TrainingFactory, waar wij graag mee samenwerken. Wij hebben samen met hun onze KIKkracht helder gemaakt.

 

Onze KIKkracht

Zoals je ziet hebben wij 3 kernwaarden: nuchter, energie, open en eerlijk. Alles wat wij doen, doen wij vanuit deze waarden. Deze kernwaarden zijn hier uitgewerkt. Zoals je daar ziet, zijn onze kernwaarden duidelijk en helder geformuleerd. Nu jij nog!

 

Jouw KIKkracht naar buiten!

Dan weet je je kernwaarden, en dan? Dan wil je dit naar buiten brengen! Iedereen moet tenslotte weten waarom ze bij jou moeten zijn, wat jullie uniek maakt. Kom dan niet alleen met wat termen, maar geeft ze lading. Dit kan met beeld zijn, of leuke teksten, one-liners die de termen lading geven.

 

Wil je weten hoe je jouw KIKkracht naar buiten brengt? Wij helpen je graag! Want inspireren, dat is waar wij goed in zijn!

Datum:

4 mei 2020

Schrijver:

Celeste Graumans