Search
Lekker spammen met email marketing
fade
7223
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-7223,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Blog, Marketing

Lekker spammen met email marketing

Wij moeten de ondernemer nog tegenkomen die nog nooit over een email nieuwsbrief heeft nagedacht. Het is natuurlijk wel super makkelijk: gewoon je acties en USP’s per mail over de schutting mikken. En als ze niet geïnteresseerd zijn, heb je geen pijnlijke afwijzing, hooguit een unsubscriber. Lekker belangrijk.

 

Nou eigenlijk wel…

Een unsubscriber is namelijk niet alleen iemand die jouw mail toevallig niet zo tof vond. Het is iemand die jouw mail vervelend genoeg vond om zich uit te schrijven. Iemand die jou op dat moment waarschijnlijk net zo vervelend vindt. Behoorlijk negatieve associatie dus.

 

Je kunt hieruit een drietal conclusies trekken.

 

1. Er zijn blijkbaar nog altijd meer mensen die zich niet uit hebben geschreven, dus ga gewoon lekker zo door.

Kan. We zijn wel benieuwd hoe lang je dit gaat volhouden…

 

2. Ik stuur helemaal geen nieuwsbrieven meer.

Eeuwig zonde.

 

3. Ik ga mijn nieuwsbrieven upgraden naar email marketing!

Jackpot!!

 

Email marketing, klinkt heel fancy

En dat is het ook! Je gaat in een aantal vrij eenvoudige stappen veel meer rendement halen uit jouw email nieuwsbrieven.

 

1. Mailinglijst segmenteren

Ten eerste ga je je gigantische alles-op-een-hoop mailinglist opschonen en segmenteren. Niet elke ontvanger heeft dezelfde interesse en zoals we weten gaat het om relevantie.

 

2. Waar ga ik over mailen?

Ten tweede ga je nadenken over de onderwerpen: waar ga ik over mailen? Hopelijk heb je naast je eigen acties ook nog wat leuks over je bedrijf (lekker persoonlijk!) of branche ook nog wat te vertellen. Misschien een keer een enquête tussendoor?

 

3. Ontwerp email

De derde stap is de vorm: door af te wisselen met je lay-out houdt je je ontvanger lekker scherp. Hou het wel binnen je huisstijl!

 

4. Conversie van je nieuwsbrief

Dan hebben we natuurlijk nog de conversie, want we hebben gezegd dat hij iets gaat opleveren: zorg dan ook voor een duidelijke call-to-action!

 

5. Frequentie van je mails

Denk ook even goed na over de frequentie: ondanks dat je ongetwijfeld een hoop interessants te vertellen hebt; stuur niet vaker dan 1 keer per 2 weken een nieuwsbrief. En als je je volgers wilt uitnodigen voor een event, zorg dan ook voor een goede opvolging!

 

6. Lengte van een email

Prop je nieuwsbrief niet te vol. Zesde tip: 3 onderwerpen is meer dan genoeg.

 

7. Meten is weten!

Cliches zijn er niet voor niets: meten is weten! Houd goed bij hoe jouw doelgroep reageert op jouw nieuwsbrief en stuur waar nodig bij.

 

8. Maakt het persoonlijk

Tenslotte nog een gouden tip: ga lekker personaliseren! We vinden het heerlijk om de illusie te hebben dat een e-mailnieuwsbrief echt voor ons persoonlijk is geschreven… (Hou het wel geloofwaardig: Special price for you! Eeeeuhh no thanx!)

 

Email marketing, veel werk?

Ja, heel veel. Als je dit tenminste allemaal handmatig en met gratis software gaat doen. Er bestaan echter sublieme programma’s die alles van A tot Z kunnen automatiseren. En natuurlijk specialisten die met je meedenken over een e-mailmarketing campagne en deze helemaal voor je inrichten, en die je (serieus) met 1 succesvolle conversie al terugverdient.

 

Begrijp ons niet verkeerd hè: wil je gewoon eens per kwartaal een nieuwsbrief versturen naar je klantenbestand, doe dat dan lekker via een gratis en gebruiksvriendelijke programma zoals MailChimp. Maar verwacht er dan ook niet veel rendement uit, behalve dan misschien wat naamsbekendheid.

 

ROI

E-mailmarketing. We spreken al jaren over ROI en meten ons suf met alle online marketing tools. Maar het echt commercieel en gericht op conversie inzetten van e-mail nieuwsbrieven is toch bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Gek eigenlijk.

 

Datum:

9 juni 2018

Schrijver:

Sylvia Maas