Search
Jouw klant kiest voor jou! – KIK Marketing en Communicatie
fade
8362
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-8362,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Blog, Marketing

Jouw klant kiest voor jou!

Maar al die andere klanten dan?

Jij bent natuurlijk beter dan je concurrent. En niet zo’n klein beetje ook. En jouw klanten weten dit maar al te goed. Het is de reden dat ze zaken met je doen. Super, maar het zou natuurlijk helemaal top zijn als bedrijven die nog geen zaken met jou doen, voor jouw top product of dienst kiest.

 

En dat is lastig. Want je investeert misschien veel in vindbaarheid, goed ingerichte social media kanalen, Google Adwords, aangevuld met een stukje bannering of zelfs retargeting. Je hengelt ze lekker binnen, maar dan. Hoe maak je ze nou duidelijk dat ze niet verder hoeven te kijken?

 

Ik heb een paar do’s en dont’s op een rijtje gezet.

Hé positivo!

Niet doen
Vergelijk jezelf nooit met een rechtstreekse concurrent door die neer te halen. Ga ook niet vertellen hoeveel cowboys er in jouw branche rondlopen, tenzij je een paardenfokkerij of countryclub hebt natuurlijk. Niemand wil negativiteit en zo ook jouw potentiële klant niet.

Doe!
Ga in plaats daarvan uit van je eigen kracht en van het mooie dat jouw branche biedt. Ben jij helder, open en eerlijk? Benoem je kwaliteiten maar vooral ook je kernwaarden. Door deze uit te leggen krijgen ze een inhoud waarmee je je onderscheid vanzelf al maakt. Jouw doelwit zal zich erin herkennen en graag zaken met je willen doen.

 

Vraag het de expert

Niet doen
Een andere tip die hier vrijwel meteen bij om de hoek komt kijken; voorkom borstklopperij. Wij Nederlanders zijn een nuchter volkje en dat siert ons. Natuurlijk, je geeft aan hoe goed je product of dienst is. Maar voorkom dat je in de superlatieven verzand waardoor een bezoeker al gauw het idee krijgt overtuigd te moeten worden. Niet echt authentiek.

Doe!
Het is een stuk lekkerder als je ervaringen kunt laten spreken: geef je klant het woord. En vraag ze om iets meer te zeggen dan dat ze jou een toffe peer vinden. Vraag ze welke vooruitgang ze hebben geboekt dankzij jouw bedrijf. Wat heb je concreet voor ze betekend?

 

Twee voor de prijs van geen…

Niet doen
Pas tenslotte op met acties voor nieuwe klanten. Niet alleen kan je hiermee je bestaande klanten voor de borst stoten, want waarom krijgen zij die korting niet?? Het is bovendien jammer dat je meteen begint met een financieel argument in plaats van de kwalitatieve voordelen die je biedt. Twee voor de prijs van één of de eerste drie maanden gratis! Ja, heel tof, maar het zorgt over het algemeen niet voor een hele loyale klantenkring.

Doe!
Beloon liever je trouwe klant. Leg die lekker in de watten, want die zorgt ervoor dat jij lekker je business lekker kunt uitbreiden. En je weet wat ze zeggen: een klant behouden kost je drie keer minder dan een nieuwe klant aantrekken. En als deze gepamperde klant nou echt blij is, wordt hij vanzelf een ambassadeur die anderen naar je gaat verwijzen.

 

Koester je ambassadeurs

Eigenlijk klinkt het allemaal best logisch, toch. Om in de tegenwoordige clichés te spreken: lekker van je eigen kracht uitgaan en zet je klant centraal. Dan krijg je niet alleen een trouwe klantenkring, maar breidt die ook uit met potentiële nieuwe ambassadeurs.

 

Dan wordt die strijd met de concurrent toch ineens nog een stukje interessanter. Want reken maar dat die gaat proberen jou neer te halen. Tenzij die dit stukje ook net gelezen heeft natuurlijk…

Datum:

11 februari 2019

Schrijver:

Sylvia Maas