Search
Inbound marketing: in 5 stappen van vreemdeling naar ambassadeur
fade
7230
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-7230,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Blog, Marketing

Inbound marketing: in 5 stappen van vreemdeling naar ambassadeur

Jouw doelgroep is op zoek naar jou!

Wat zoekt jouw publiek? Wat willen ze zien of lezen? Daar richt je je op met inbound marketing. Je schrijft, maakt, filmt en deelt hetgeen jouw publiek zoekt. Op die manier zorg je ervoor dat potentiële klanten naar jou toe komen. Je trekt je publiek aan met relevante content. En van daaruit zet je die vreemdeling om naar ambassadeur.

 

Inbound marketing staat tegenover outbound

Inbound zegt het al: het staat tegenover outbound marketing. Dit laatste richt zich juist naar buiten, het zijn de (social media) advertenties, tv en radio reclames naar een groot publiek, waarin een product of dienst wordt aangeboden. Of je nou wil of niet, je wordt hier dagelijks mee bestookt. Met outbound marketing ga je voor de snelle verkoop van je product en haal je je klanten binnen met bijvoorbeeld kortingen of andere lokkertjes.

 

Stem je content af

Met inbound marketing gaan we niet voor de snelle winst. We willen juist langdurige relaties opbouwen. Stem daarom je content af op jouw publiek en trek ze naar je website. Vandaar start de customer journey. Van converterende lead naar een terugkerende fan die jouw organisatie vervolgens promoot bij anderen.

 

Dit doe je door relevante content te creëren en te verspreiden. Hiervoor formuleer je eerst een duidelijke doelgroep en je past je content hierop aan. Denk ook aan manier waarop je ze bereikt, welke schrijfstijl en beeldtaal past bij ze? Om inzicht te krijgen in je doelgroep, kijk je naar bestaande klanten, de statistieken van je website en social media kanalen.

 

Vervolgens ga je je content maken. Dit kan een blog zijn, een eBook, een video of bijvoorbeeld column. Zodra je je content hebt, ga je je doelgroep via verschillende kanalen benaderen. Zorg altijd voor een goede mix en gebruik de kanalen waar je doelgroep ook daadwerkelijk te vinden is. Ga dus niet met hagel schieten.

 

Van vreemdeling naar ambassadeur

Je doelgroep is eerst onbekend met je bedrijf. Je wil dat deze doelgroep uiteindelijk ambassadeur wordt van je bedrijf. Dit gaat in 5 fases.

 

Vreemdeling

Iemand kent je bedrijf nog niet, daarom moet je eerst zorgen voor awareness bij je doelgroep. Je doelgroep is bepaald en je content staat klaar. Je bereikt je publiek met bijvoorbeeld blogs, SEO en social media. Daarmee wek je interesse, maar nog niet persé in je product.

 

Bezoeker

De vreemdeling is nu een website bezoeker geworden. En deze wil je activeren. Hij moet wat doen op je website, bijvoorbeeld zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een eBook downloaden. Je biedt ze dus wat aan, zodat ze zich met je bedrijf verbinden. Ook hier biedt je nog geen product aan. Je wil gegevens verzamelen. Met gebruik van cookies laten ze al automatisch gegevens achter op je website.

 

Lead

Je hebt nu leads gegenereerd. Deze leads ga je met een persoonlijke e-mail marketing strategie aanzetten tot een aankoop van een product of dienst. Zo zorg je voor conversie. Ook kun je de cookies op de website gebruiken voor een stukje remarketing. Zo verlies je ze niet uit het oog.

 

Klant

Zodra de lead een klant wordt, is de eerste ervaring van cruciaal belang. Na een eerste aankoop blijf je een klant inspireren met interessante content en vraag om feedback. Geef ze een fijn gevoel en verbind ‘m aan je bedrijf. Dit kan door inzet van e-mail marketing, maar denk ook aan een persoonlijk geschreven ansichtkaartje.

 

Ambassadeur

Vaste klanten kunnen ambassadeurs van je bedrijf worden. Een goede ambassadeur zorgt weer voor nieuwe klanten. Als een klant exact weet waarom hij bij jou moet zijn, zal hij dit ook eerder aan anderen vertellen. Blijf dus die verbinding aangaan. Dit kun je stimuleren met beloningsprogramma’s. Of neem een klant eens mee naar een leuke netwerk bijeenkomst. Ook kun je referenties van je klanten op je website plaatsen.

 

Inbound marketing is dus een strategie die voor elk bedrijf relevant is. Profit of non-profit, we willen allemaal die ambassadeurs. De langdurige relaties, terugkerende klanten. Eénmalige aankopen zijn fijn als aanvulling, maar uiteindelijk gaat het om die verbinding. En dat kost tijd, maar niet direct meer geld dan de inzet van outbound marketing. Vaak worden dezelfde middelen ingezet, maar nét even op een andere manier.

Datum:

15 juni 2018

Schrijver:

Marloes Boogaard