Search
Hoe zorg ik voor een positieve werksfeer? – KIK Marketing en Communicatie
fade
8681
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-8681,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Blog, Ondernemen

Hoe zorg ik voor een positieve werksfeer?

Blog 1 uit de reeks Je bent succesvoller als je weet hoe het brein werkt

 

Na een toffe workshop van Marcel Bos over de werking van het brein, was ik direct enthousiast! Ik kocht het boek ‘Why of everything’ en ben inmiddels bij de helft gestrand. Niet omdat het niet boeiend is, maar omdat ik er simpelweg de tijd niet voor heb.

 

En omdat ik verwacht dat jullie ook weinig tijd hebben om een ingewikkeld boek te lezen, heb ik besloten over een aantal thema’s een blog te schrijven. Allemaal geïnspireerd op dit boek, maar op mijn eigen wijze geïnterpreteerd en vertaald.

 

Je bent succesvoller als je weet hoe het brein werkt

Het brein werkt vaak anders dan je denkt. Waarom zeggen we ja, maar doen we nee? Waarom houden we goede voornemens niet vol?

 

Wanneer je weet hoe het brein werkt, is het veel eenvoudiger om niet te verliezen en anderen een stap voor te zijn. Je kunt daarmee dus succesvoller zijn als je weet hoe het brein werkt!

 

In dit blog ga ik in op de vraag hoe je kunt zorgen voor een positieve werksfeer. Maar voor ik met tips ga strooien, ga ik terug naar de basis. Hoe ontstaat er eigenlijk een negatieve sfeer? Waar komt ruzie vandaan? Vind je dit blog te lang, sla dan gerust de onderbouwing over en scroll direct door naar de tips!

 

Kom niet aan mijn principes!

Tot je 7e jaar krijg je nog duidelijke regels mee van huis uit. Je moet om half 6 thuis zijn en moet met mes en vork eten. Dit zijn uiteindelijk ook regels die je jezelf oplegt als je ouder bent. Je bent op een bepaalde manier opgevoed en leert allerlei regels op school.

 

Wat je in je studie als eerste geleerd hebt, is voor je hersens waar. Al zijn er na zoveel jaren de theorieën veranderd, jij neemt dat toch niet voor waar aan, want zo heb je het niet geleerd.

 

Het is voor ons dus van nature lastig om mee te gaan met nieuwe overtuigingen. En als iemand je principes overtreedt, ontstaat er ruzie. Iemand komt als het ware aan je fundament, waardoor je automatisch in de weerstand schiet.

 

En dit gebeurt ook in een organisatie. Als je ergens nieuw binnenstapt, overtreedt je al heel snel ongeschreven regels. Best oneerlijk eigenlijk. Iemand wordt daardoor niet opgenomen in de groep. Wij zijn nooit écht objectief, we passen ons aan aan de groep.

 

Een voorbeeld:

In een lift staat altijd iedereen met het gezicht naar de uitgang. In een experiment ging iedereen met de rug naar de ingang staan. De volgende die instapt, gaat dan ook zo staan.

 

Wil je wél meegaan met nieuwe overtuigingen, hoef je je DNA niet te veranderen (dat lukt namelijk niet), maar kun je je principes aanpassen. Je bent namelijk echt succesvoller als je wél mee kunt gaan met de tijd.

 

Ben je anders dan ik? Kom maar op met die ruzie!

Je brein is geprogrammeerd om te zoeken naar de verschillen, in plaats van naar de overeenkomsten. Dus als iemand anders is, er anders uitziet, geeft dat angst. En als je brein angst detecteert, vormt het cortisol dat zorgt voor de reactie: vechten of vluchten. Daarmee wordt het niet-intelligente deel van je brein aangesproken en is er grote kans op ruzie.

 

We zijn dus eigenlijk geprogrammeerd om te discrimineren. Maar als je je hier bewust van bent, breng je dit naar je intelligentie, ga je zelf nadenken en handel je ook anders.

 

Stress kost een bedrijf geld

Bij een ruzie maak je cortisol aan, dit zorgt zoals gezegd voor een vecht- of vluchtreactie. Je verliest de toegang tot je intelligentie, omdat vechten of vluchten veel energie kost. Daardoor zeg je dingen die niet slim zijn.

 

Cortisol is besmettelijk, dus ook je collega komt in de stemming om te ruziën. Niet alleen door wat je zegt of je gedrag, maar dus ook door de hormonen die overvliegen. Dit is waarom een negatief persoon zo slecht kan zijn voor een hele organisatie.

 

Af en toe stress is overigens niet slecht. Cortisol zorgt er ook voor dat je focust en een deadline haalt.

 

Als je chronisch cortisol te veel hebt, kan dit leiden tot een depressie. Dan doe je te lang iets dat tegen je onderbewuste ingaat. Een burn-out is een beslissing van je onderbewuste. Het haalt je van je pad af, het straft je om dat je niet goed luistert naar je onderbewuste.

 

Goed dus om te weten hoe je de aanmaak van cortisol kunt tegengaan en hoe je het cortisol level snel kunt laten dalen.

 

Wat angst geeft, zorgt voor cortisol. Dit zijn bijvoorbeeld: onzekerheid, het onbekende, verandering, een andere mening of een nieuwe collega, doelen die we niet kunnen bereiken, een functioneringsgesprek of presentatie voor een groep. Daarom weet je bijvoorbeeld niet meer goed wat je openingszin was bij je presentatie en vergeet je delen te vertellen. Zorg er dus vooral voor dat een werknemer zich kan focussen op de dingen die hij leuk vindt.

 

Je cortisol level laten dalen, doe je door rust te pakken. Elke dag 30 tot 45 minuten te bewegen is belangrijk. Bijvoorbeeld wandelen, joggen, fietsen in de natuur. Het liefst aan het eind van de dag. Ook dit kun je als werkgever stimuleren!

 

Hoe zorg ik voor een positieve werksfeer?

Nu we dit allemaal weten, willen we natuurlijk heel graag weten hóe we dan iemand uit het onderbewuste handelen halen en zijn intelligentie laten aanspreken. En hoe we het negatieve weghalen en een positieve sfeer krijgen.

 

Alle tips hebben te maken met onze hormonen. Als we op de juiste manier om weten te gaan met deze hormonen, kunnen we beïnvloeden hoe wij onszelf en hoe anderen zich voelen. Dit heeft direct invloed op je omgeving en je bedrijf.

 

1. Spreek iemands voornaam uit en leg een keuze voor

Je limbisch systeem is gevoelig voor je voornaam. Je bent je hele leven vaak geroepen bij je voornaam om allerlei redenen. Als je je voornaam hoort, reageer je automatisch en ben je direct alert. We laten even alles vallen en staan in een wachtstand. Door dus iemand bij de voornaam te noemen, haal je iemand uit het onderbewuste, de emotie en laat je iemand weer even intelligent nadenken.

 

Nadat je iemands naam noemt, stel je direct een keuzevraag. Bijvoorbeeld: Joanne, als je kijkt naar wat je net zei, bedoel je dan a of b? Een brein is geneigd altijd een keuze te maken en spreekt daarmee het intelligente brein aan. Je haalt een negatieve stemming direct weg en voorkomt dat het uit de hand loopt.

 

2. Zorg voor een lach!

Gelukkig zijn er ook hormonen die zorgen voor een positief, goed gevoel. Als je lacht, maak je endorfine aan. Dit zorgt ervoor dat pijn minder wordt, problemen voelen minder zwaar. Belangrijk dus iemand aan het lachen te maken!

 

Hier kun je trouwens zelf ook wat aan doen. Deze opdracht las ik in ‘Vertellis Chapters’ en vertel ik dus ook tegen iedereen om me heen die het (niet) wil horen.

 

3. Geef complimenten

Dopamine zorgt ervoor dat we ons gelukkig voelen. Dit komt vrij als we bijvoorbeeld een doel behaald hebben, een opdracht is af. We willen ons graag opnieuw gelukkig voelen en dus stimuleert dit dit gedrag te herhalen.

 

Daarom is een compliment geven zo belangrijk! En een directe beloning werkt beter, dan een beloning in de toekomst. Daarom werken jaarlijkse beloningen veel minder goed dan een directe (kleinere) beloning. Het nadeel van dopamine is dat het verslavend is.

 

4. Geef publiekelijk waardering

Serotonine heeft een positieve invloed op onze herinneringen. Serotonine komt vrij als we trots zijn en waardering (publiekelijk) krijgen. Ook als we een connectie met iemand voelen en als we beloond worden. Het zorgt voor zelfvertrouwen. Dit is dan ook waarom ‘Medewerker van de maand’ zo goed werkt. Een manager die het team toespreekt en complimenten maakt, dat is belangrijk. Serotonine zorgt ervoor dat iemand graag wil werken binnen dit team.

 

Serotonine wordt in de ochtend aangemaakt en heeft energie nodig. Vandaar dat een gezond ontbijt belangrijk is.

 

5. Zorg voor persoonlijk contact

Oxytocine is bekend als het knuffelhormoon. Dit hormoon dringt ook cortisol terug en dus stress. We produceren dit als we fysiek contact hebben met iemand die we aardig vinden. Een knuffel of handdruk bijvoorbeeld. Een hoog niveau van oxytocine zorgt voor vertrouwen, veiligheid en solidariteit.

 

Daarom is een handdruk zo belangrijk, zorg dat deze 2 tot 3 seconden duurt. Hiermee creëer je dus een omgeving van vertrouwen.

 

‘To give a present to someone is rated three times higher by the brain than receiving a present.’

 

We maken dit hormoon ook aan als we iets voor een ander doen. Tip: een mail versturen maakt dit hormoon niet aan bij jezelf, iemand persoonlijke aandacht geven wel.

6. Een goed mix tussen mannen én vrouwen

Het functioneel ontwerp van het vrouwen- en mannenbrein is gelijk. De hormonen maken het verschil. Hormonen bepalen het gevoel, denken en ons handelen.

 

‘Mannen zijn testosteron gedreven waardoor ze denken dat ze alles kunnen en altijd gelijk hebben.’ Testosteron neemt met de leeftijd af, daarom worden mannen steeds ‘vrouwelijker’. Gaan meer twijfelen, willen een jongere vrouw, snelle auto. Midlife crise.

 

‘Vrouwen zijn progesteron en oestrogeen gedreven waardoor ze veel beter zijn in details maar vaker twijfelen en moeilijker keuzes maken.’ Mannen kijken in de verte om te jagen, vrouwen zien hun omgeving.

 

Voorbeeld:

Je gaat met je hele gezin lekker een film kijken. Net voordat de film start, zegt de vrouw dat ze nog even naar het toilet moet. Ze komt langs de keuken, waar ze snel even de kat eten geeft en zet nog even snel de kopjes in de vaatwasser. Ook komt ze langs de wasmachine en ziet dat die net klaar is en gooit de was nog even in de droger en dan loopt ze terug naar de woonkamer. Ondertussen is ze vergeten dat ze naar het toilet moest.

 

Een man moet naar het toilet en gaat naar het toilet. Is gefocust op het doel en vergeet zijn omgeving.

 

Ook in de communicatie zie je verschillen. Als een vrouw iets aan een man vraagt, verwacht ze dat het direct gedaan wordt. Maar als je dat voor elkaar wilt krijgen, zul je moeten vragen: ‘Schat zet jij het vuil even aan de straat, binnen nu en 5 minuten?’

 

Teams bestaande uit mannen én vrouwen presteren gemiddeld 24% beter dan alleen vrouwen of mannen teams.

 

 

 

Ik hoop dat jullie helemaal tot het eind bij me zijn gebleven, ik kan hier nog úren over doorschrijven! En dat ga ik ook zeker doen. Want dit boek geeft me nog genoeg inspiratie voor een blog met een andere insteek.

Datum:

juli 2019

Schrijver:

Marloes Boogaard