fbpx
Search
Hart voor de zaak – MKB ondernemers congres – KIK Marketing en Communicatie
fade
8909
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-8909,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Netwerken, Nieuws

Hart voor de zaak – MKB ondernemers congres

31 oktober waren we op het MKB ondernemers congres. Dit wat super inspirerend! In een kort overzicht geef ik je highlights van de sprekers.

Ben Tiggelaar – Hart voor de zaak

We beginnen de dag met een opening van Ben Tiggelaar. Het thema van vandaag is ‘Hart voor de zaak’. Dat hebben we natuurlijk allemaal. Er zijn drie dingen die het Hart voor de zaak in de weg kunnen staan:

 

  1. Zelfgenoegzaamheid: ‘Good is the enemy of great’ – Jim Collins. Als je gaat voor goed, verlies je je drive. Dus denk eens goed na: Wat gaat er in je bedrijf goed, maar geeft je geen energie meer?
  2. Onwetendheid: Je kunt meer dan je denkt. Vaak ken je je eigen grenzen niet. Het zit gewoon in je hoofd.
  3. Verliesangst: Zekerheid komt pas als je iets gedaan hebt. We zijn banger dan goed voor ons is. Gewoon doen dus!

 

En wat versterkt het Hart voor de zaak?

1. Werken vanuit je sterke punten: We focussen ons in een rapport op het slechtst cijfer. Dit terwijl we juist altijd de nadruk moeten leggen op alles dat wel goed gaat. Ook bij medewerkers werkt dit veel motiverender. Ook bij jezelf, niet vergeten.

2. Waardering: Maar niet van iedereen! Denk eens na van wie je écht waardering nodig hebt. En wie ga je stoppen met pleasen?

3. A higher love: Wat zijn je idealen? Die ga je niet bereiken, maar zorg wel dat je die richting op gaat!

 

Maarten van der Weijden – Als het een eerste keer niet lukt, mag je het best een tweede keer proberen

Als je ergens bang voor bent, vraag jezelf dat altijd af: Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En is daar mee te leven? Dan hoef je niet bang te zien: Gewoon doen! En natuurlijk volgt er een tegenslag. Maar laat het van je afglijden als een Teflon pan en denk direct: ok, en wat kan ik er aan doen? Denk in oplossingen.

 

Soms doe je keihard je best en lukt het toch niet. Weet dan ook dat het niet altijd aan jezelf ligt. Je kunt ook gewoon pech hebben. En soms heb je geluk en genees je van kanker.

 

Als je jezelf een doel stelt, ben je gelukkiger. Maarten zijn doel is helpen aan onderzoek naar kanker. Daar geld voor inzamelen. Dan heeft hard werken ook echt nut en doe je het niet alleen voor jezelf. Dat geld ook voor ondernemers.

 

En als het een eerste keer niet lukt, mag je het best een tweede keer proberen (de 11-steden zwemtocht bijvoorbeeld).

 

Björn Kuipers – Grenzen stellen

Als scheidsrechter weet hij dat je samen sterker staat, samen kun je winnen. En vaak moet je gewoon doen. Hiervoor zijn twee dingen nodig: geloof en vertrouwen.

 

Belangrijk is dat in een goed team, iedereen zijn mening moet kunnen zeggen tegen de ‘hoge baas’. Ook deze baas moet kunnen vertrouwen op het specialisme van zijn team.

 

Robert Doornbos – ‘If you are in control, you are not going fast enough’

Van Robert kregen we een spoedcursus Formule 1. Wat een sport!

 

Charlotte van ’t Wout – Tip voor video: Doe gewoon alsof je super bekend bent!

Charlotte vertelt ons het belang van video op social media. Dat is waar zij bekend door is geworden. In het begin best spannend, zo jezelf filmen. Maar haar tip is dus: Doe gewoon alsof je super bekend bent en iedereen echt heel graag jouw filmpjes wil bekijken. Dan straal je zelfvertrouwen uit.

 

Zij is over haar leven gaan vloggen, met sluikreclame voor haar bedrijf. Zo verkocht zij vergaderzalen.

 

De kracht van vloggen is dat je in de camera praat en het dus lijkt alsof je tegen een persoon praat. Dit maakt het heel persoonlijk. Mensen denken dan echt dat je ze kent. Mensen volgen nu eenmaal graag een persoon op social, niet een bedrijf of product.

 

Belangrijk als je je eigen film terugkijkt: Is het authentiek? Zou ik er zelf naar willen kijken? Ja? Zet ‘m dan online. De rest is niet belangrijk.

 

Anker & Anker advocaten – Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen

Wim Anker werkt alleen voor verdachten. Overdag verdedigen ze hun cliënten, ’s avonds en in het weekend zichzelf. Iedereen heeft namelijk wel een mening over wat zij doen. Ze maken namelijk geen uitzondering en deinzen niet terug om een Robert M. te verdedigen. Iedereen heeft namelijk recht op rechtbijstand.

 

Ze kijken ook niet naar je inkomen. Verdien je te weinig, dan gaat het pro deo. En dat is een groot deel van de cliënten. Om toch voldoende te verdienen, bieden ze ook opleidingen aan aan andere advocaten.

 

Huub Vermeulen – CEO Bol.com

Hij vertelt over hoe Bol.com is ontstaan en waar ze naar toe willen. Voelt hij zich als CEO nog wel een ondernemer? Hij zegt dat je als ondernemer zelf het verschil kunt maken, als CEO moet je ervoor zorgen dat anderen dan kunnen.

 

Peer Swinkels – eigenaar Bavaria

Hij vertelt over het mooie familiebedrijf brouwerij Swinkels en laat toffe oude reclamecampagnes zien.

 

Guido Wijers – Puur geluk

Waarom willen we gelukkig zijn? Wist je dat je niet persé gelukkiger bent als je succesvol bent? Wél ben je succesvoller als je gelukkig bent!

 

Als je de tijd hebt om te zoeken naar geluk, dan heb je het al. Geluk is namelijk een luxeprobleem. Een bootvluchteling vraagt zich namelijk niet af: Ben ik wel gelukkig?

 

Maar wat is dan geluk? Dit is voor iedereen anders. Maar er zijn wel 3 pijlers, waartussen je een goede balans moet vinden:

  1. Plezier & genot. Dit is het kortstondige geluksgevoel dat je bijvoorbeeld voelt als je een heel bad in stapt. Maar na een tijdje gaat het wennen en is het niet meer zo warm. Dan blijf je heet water toevoegen en stijgt je geluk niet mee.
  2. Het goede leven/tevredenheid. Dit is de lange termijn. Dit is als je een bepaalde mate hebt van zorgeloosheid.
  3. Zinvol leven. Dit is waar we iets terug willen doen voor de maatschappij, voor anderen.

 

Drie tips om gelukkiger te worden:

  1. Reken eens een koffie af voor degene voor je in de rij. Dit zorgt voor een contact met een vreemde, je stapt uit je comfortzone én je geeft iets en dat maakt ook gelukkig.
  2. Kijk vooruit. Het leven loopt nooit zoals je verwacht, iedereen krijgt tegenslagen. Daar raak je ook weer aan gewend en je veert weer terug. Geef de hoop vooral op op een beter verleden en ga niet met je rug naar de toekomst staan.
  3. Ambitie is goed, maar blijf niet rennen waarna je opeens op de rem moet trappen. Denk elke dag voor je gaat slapen: Ben ik blij met wat ik vandaag deed en met wat ik morgen ga doen? Ja? Lekker slapen! Nee? Wat kan ik dat nu veranderen om het morgen beter te doen? Wat ook werkt is om elke dag 3 geluksmomentjes op te schrijven.
Datum:

31 oktober 2019