fbpx
Search
Een eindejaarsgeschenk, wat moet je ermee? – KIK Marketing en Communicatie
fade
8899
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-8899,eltd-core-1.1.2,averly-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-follow-portfolio-info,eltd-main-style1,eltd-disable-fullscreen-menu-opener,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,eltd-dark-header,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-disable-sidemenu-area-opener,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Blog, Marketing, Ondernemen

Een eindejaarsgeschenk, wat moet je ermee?

Het einde van het jaar komt weer in zicht. Vol met verplicht gezellige familiedagen en borrels waar je niet onderuit kan. Op bepaalde dagen wordt zelfs bepaald wat je aan moet. En hebben we niet echt een goede reden waarom we dit zouden doen, dan hangen we er gewoon een goed doel aan!

 

via GIPHY

 

Ook al zin zo’n in?

Als we al die ‘moetjes’ een beetje naast ons neerleggen, is het natuurlijk ook wel een mooie tijd om aan iedereen te laten weten wat ze voor je betekend hebben het afgelopen jaar. En daar loopt het zakelijk gezien wel vaak scheef. Want waar we vroeger nog moeite deden om een mooie kaart uit te zoeken, wordt nu zelfs met een email genoegen genomen voor een wens. Gemiste kans, toch?

 

via GIPHY

 

Maar hoe moet het dan wel? En wat gaat dat dan kosten, en hoeveel tijd? Want we zijn al druk genoeg met alle borrels natuurlijk. Dus hebben we een aantal gouden regels opgesteld om het je makkelijker te maken.

 

1. Ken je relaties!

Daar waar het vroeger niet op kon, is er nu een hele boel aan banden gelegd. Er zijn bedrijven die niet meer dan een bepaald bedrag mogen ontvangen van hun partners. Als je hier precies onder gaat zitten, weet je zeker dat je cadeau aangenomen wordt. Een cadeau terug krijgen is toch wel heel awkward…

 

via GIPHY

 

2. Ken je relaties écht!

Dan heb je ook nog bedrijven die alle cadeau’s die ze krijgen, verdelen onder het personeel. Natuurlijk is dat een hele nobele daad, maar jij wilt juist jouw contactpersoon in het zonnetje zetten. Beetje jammer…

 

via GIPHY

 

3. Maak het persoonlijk

Ken je die van Finkers nog:

 

HALLOOOO!
We hebben wat voor jullie meegebracht.
Hey een operaplaat, wat origineel!
Ja, we wisten dat jullie niet van opera hielden, dus we dachten, we geven een opera-plaat. Die hebben ze vast nog niet.

 

Het is lastig hoor, om voor al je klanten iets persoonlijks te maken. Maar weet wel dat een fles wijn in elk geval op de grote hoop zal belanden. En voor iedere branche is wel iets te bedenken dat goed aansluit! Je moet alleen iets verder kijken dan de standaard relatiegeschenkencatalogus…

 

via GIPHY

 

4. Maak het écht persoonlijk!

Wat ook altijd erg aanspreekt, is iets wat je zelf gemaakt hebt. En een logootje op een pen dekt dan de lading niet echt… Iets wat jouw klant vaak gebruikt, zoals een bureaukalender, met elke maand een tip die echt op jouw branche van toepassing is, bijvoorbeeld. Of een bierpakket uit jouw stad, waar je een mooi verhaal bij kunt vertellen.

 

via GIPHY

 

5. Een collectors-item ontwikkelen

Hoe tof zou het zijn als er einde van het jaar klanten alweer gaan vragen om jouw eindejaarsgeschenk? Denk dus na over de schaalbaarheid: is het mogelijk om hier een serie van te maken? Kan je het herhalen? Ik zeg, doen!

 

via GIPHY

 

6. Begin op tijd

Natuurlijk, het kost wel wat inspanning, maar met een beetje aandacht, kom je een heel eind. Begin dus op tijd, zodat je dit jaar echt met een tof cadeau je klanten langs kunt gaan.

 

via GIPHY

 

Laten we samen ervoor zorgen dat de eindejaarsgeschenken niet tot de ‘moetjes’ gerekend worden, dan blijven er in elk geval nog een aantal leuke momenten staande de komende periode!

Datum:

oktober 2019

Schrijver:

Sylvia Maas