Strategieën voor groei

Er zijn verschillende strategieën die eerder al zijn benoemd door Ansoff. In het kort: je kunt groeien door meer van hetzelfde te verkopen (marktpenetratie) of je kunt nieuwe diensten ontwikkelen en dus innoveren (productontwikkeling). Je kunt je richten op je oude klantengroep of nieuwe markten aanboren (marktontwikkeling). En tenslotte kan je ervoor kiezen om een nieuw product te ontwikkelen voor een hele nieuwe markt (diversificatie).

In de praktijk blijken de meeste ondernemers te kiezen voor méér verkopen aan bestaande markten of te gaan voor productontwikkeling. Dat lijkt ook best logisch. Je kent je huidige markt nou eenmaal heel goed, lekker veilig dus. Slechts een kleine groep durft het aan (ook) te gaan voor nieuwe markten, en dat vergt natuurlijk ook wel lef.

Auteur: Marloes Boogaard

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“Als ik aan mensen zou vragen wat ze willen, dan zouden ze zeggen: ‘Een sneller paard.’’’

Ford-oprichter Henry Ford

Succesvol innovatief ondernemen in een nieuwe markt

Je hebt het idee dat het anders kan, of misschien is de nood hoger en móet het wel anders. Dat je dienst beter kan, je product innovatiever. Maar zit je klant hier wel op te wachten? Of ga je zoeken naar een nieuwe doelgroep? Handig is om te starten bij een klantonderzoek. Pols eens bij je huidige klanten hoe dit product of dienst bevalt. Dit klantinzicht is een belangrijk begin. Maar dan?

Ik geef je een aantal tips om succesvol innovatief te ondernemen.

Durf de eerste te zijn

Je hebt een idee, een nieuw product. Zoals gezegd, peil je eerst of jouw klant hier wel op zit te wachten. Zorg dan dus wel voor een goed verhaal, een concept waarvan jouw doelgroep ook snapt waarom ze het zouden moeten willen. Maar hou er nog niet teveel aan vast. Wel aan jouw concept natuurlijk, maar de uitvoering kan ongetwijfeld nog verbeterd worden. Dus wees flexibel genoeg om bij te sturen.

“Als ik aan mensen zou hebben gevraagd wat ze wilden, dan zouden ze hebben gezegd: ‘Een sneller paard.’’’

– Ford-oprichter Henry Ford

Volgens Timo Mulder van Value First is het vooral belangrijk om op zoek te gaan naar ‘early adopters’: klanten die erkennen dat ze een probleem hebben en open staan voor een oplossing, ook al ligt die in eerste instantie nog niet voor de hand. Een early adopter is iemand die een bepaald product begint te gebruiken voordat de grote massa dat doet. Vaak zijn early adopters bereid om veel te betalen om deze noviteit te bemachtigen.

Ga dus vooral op zoek naar die early adaptor. In dit filmpje wordt heel goed uitgelegd hoe dat werkt!

Blijf luisteren naar alles om je heen

Je wilt je concurrentie voorblijven. Houd je concurrent dus goed in de gaten. Volg ze op social media.

Blijf ook jezelf voeden met informatie uit de markt om op de hoogte blijven van de trends. Op Spotify zijn veel leuke podcasts te vinden over diverse onderwerpen. Ook zijn er online veel blogs te vinden. En heb je Clubhouse al ontdekt? Zakelijk of niet-zakelijk, Clubhouse heeft voor iedereen wel wat. Het is een sociaal netwerk dat zich puur focust op het voeren van ‘realtime’ drop-in audio gesprekken. Over uiteenlopende onderwerpen!  

Zoek je juiste partners

Je kunt niet álles zelf doen. Sommige dingen kun je beter samen doen. Zoek daarvoor de juiste partner. Door eens fijn te kunnen brainstormen met iemand, kom je tot nóg betere ideeën. Soms kun je ook samengaan met een partner om je kosten spreiden en je netwerk te verbreden.

Of je besteedt bepaald werk uit. Nieuwe markten aanboren en productinnovatie vergt tijd en kennis. Als bedrijf heb je misschien niet alle kennis in huis en soms ontbreekt de helicopterview. Een marktonderzoek is bijvoorbeeld iets dat je beter door een onderzoeksbureau kunt laten doen, zodat het van goede kwaliteit is, maar ook zorgt voor onafhankelijk advies.

Investeer in medewerkers en geef ze de ruimte

Heb je medewerkers? Betrek deze dan bij je idee. Wie weet wat dat je nog op kan leveren. Geef ze vooral de ruimte om met eigen ideeën te komen. Een goede werksfeer helpt hierbij! Je staat er dan niet alleen voor.

Door medewerkers te betrekken bij je organisatie en innovatief idee, houd je ze ook makkelijker gemotiveerd. Investeer daarom in je employer branding, ook belangrijk als je straks nieuwe mensen nodig hebt in je groeiende bedrijf.

Vertel een krachtig verhaal

En stel nu dat je zeker weet dat jouw nieuwe product naadloos aansluit bij de behoefte van deze nieuwe markt? Nou, dan is het appeltje eitje! Zou je denken. Maar hoe vertel je jouw verhaal en hoe zorg je ervoor dat deze gezien wordt door deze nieuwe doelgroep? Een krachtige pitchtekst met korte pay-off kan jouw verhaal helder krijgen. Een zogenaamde elevator pitch.

Om dit te schrijven, vraag je je af: welk probleem lost mijn product op? Waarom zou iemand mijn product of dienst kopen en niet een ander? Wat maakt dit uniek? Waarom kiest iemand voor nou eigenlijk voor mij? Wij kunnen dit helder krijgen voor je met een brainstorm over jouw kernwaarden, jouw KIKkracht.

En zorg dat je gehoord wordt

En als je verhaal dan helder is, dan ga je je verdiepen in je doelgroep. Zeker als je niet bij je bestaande doelgroep blijft, wil je weten waar die nieuwe doelgroep dan zit. Via welke kanalen en in welke regio is deze te bereiken? Ga je verdiepen in die nieuwe markt en breng de ideale klant in kaart met een persona. Vanuit deze persona bepaal je de basis richtlijnen voor je marketingstrategie waar je marketingplan uit voortvloeit.

Mijlpalen zijn er om slingers aan op te hangen

Het is goed voor je moraal om (tussentijdse) successen te vieren. Werk dan ook met tussenstappen; met kleinere mijlpalen. Zo houd je het voor jezelf leuk, maar ook helder voor eventuele stakeholders. Met duidelijk doelen is voor iedereen duidelijk of je de goede kant op gaat of of nog wat moet bijsturen.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

info@kikmc.nl

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

2 + 7 =