Met neuromarketing heb je goud in handen

Door gebruik te maken van de inzichten uit de neurowetenschap, kun je de effectiviteit van je content vergroten. Neuromarketing is marketing die effectiever wordt door gebruik te maken van psychologie en de neurowetenschap. Als we de hersenen van de consument beter begrijpen, kunnen we hun gedrag verklaren en voorspellen. En als je daar je marketing op afstemt, heb je goud in handen. Als je neuromarketing goed inzet, wordt je doelgroep onbewust aangesproken, omdat een uiting ze raakt.

Door in te spelen op emotie, voelt iemand zich meer tot je product of bedrijf aangesproken. Door onze groeiende kennis over het brein kunnen we veel directer inspelen op de behoeften van een doelgroep. Hierdoor is het ook makkelijker om potentiële klanten te activeren, wat er uiteindelijk voor zorgt dat er een sterkere binding is.

Marloes Boogaard

Auteur: Nada Ben Dris

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“Zorg voor de verbinding met je doelgroep”

Hoe maken mensen een keuze?

95% van onze aankoopbeslissingen vindt plaats in ons onderbewustzijn. Ja echt, ook bij jou. Je maakt per dag meer dan 10.000 beslissingen, dus het gaat hier niet enkel om beslissingen om iets aan te kopen. De meeste keuzes maken we op basis van gevoel. Daarna praten we een beslissing met onze ratio goed. Als we alle beslissingen bewust moesten maken, zouden onze hersenen oververhit raken.

Onze hersenen zijn daarom zo ontwikkeld, dat we intuïtief super snel keuzes maken. We kijken er rationeel nog even naar, maar dan is de keuze eigenlijk al gemaakt. Dit betekent dus ook dat maar 5% van ons gedrag wordt bepaald door ons bewust brein. Onthoud dus goed: wat mensen zeggen is wat ze denken, wat mensen doen is wat ze voelen.

Maar hoe zet je neuromarketing dan in?

We geven je wat tips over hoe je neuromarketing in jouw bedrijf toe kan passen.

Prijspijn

Onze hersenen ervaren het uitgeven van geld als pijn. Woorden als prijs, betalen en kosten kun je dus beter niet gebruiken in een uiting. Er is zelfs aangetoond dat je beter een euroteken weg kan halen bij prijzen!

Juist door de nadruk te leggen op het achteraf betalen, kan de koop stimuleren. Dus een logo van een creditcard zorgt voor een zorgeloos gevoel. Ontkom je er niet aan om over de prijs te praten, begin daar dan niet meteen mee.

Stem je ontwerp af

In de rechterhelft van de hersenen worden afbeeldingen verwerkt en de linkerhelft teksten. Dit betekent dat je afbeeldingen dus beter aan de linkerkant kunt plaatsen van je uiting en teksten aan de rechterkant. Probeer het gewoon eens uit! Kan geen kwaad.

Geef 3 opties

Zorg voor 3 verschillende prijzen in je offerte. Goedkoop, duurder en duurst. Mensen geven de voorkeur voor de middenweg.

Ga voor een andere kleur

Onze ontwerpers zien natuurlijk je uitingen allemaal graag binnen je huisstijl kleuren. Maar soms is mooi niet het meest effectieve.

Je call-to-actions, je buttons op je website, die werken het beste als ze een afwijkende kleur hebben. Deze contrasterende kleur zorgt ervoor dat de button opvalt in het brein. 

Cheerleader effect

Blijkbaar lijk je aantrekkelijker in een groep dan wanneer je individueel wordt beoordeeld. In How I met your mother maakt Barney Stinson ons bekend met het cheerleader effect: dat vrouwen aantrekkelijker lijken in een groep dan wanneer je ze individueel beoordeelt.

Dit geldt ook voor producten. Zorg dus dat je producten zijn gecategoriseerd om ze aantrekkelijker te maken!

Wees positief!

Geef vooral veel positieve feedback aan je bezoeker. In verschillende stappen van de klantreis kun dit toepassen. Zo wakker je een positieve emotie aan.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Na het aanmelden voor je nieuwsbrief: “Wat fijn dat je ons nóg beter wil leren kennen!”
  • Een vrolijke melding wanneer iemand een product in zijn winkelwagen heeft gestopt

Voorbeelden van neuromarketing

We geven je wat voorbeelden om te inspireren! Doe er je voordeel mee.

IKEA

IKEA heeft onderzocht hoe de klantreis eruit ziet. Ze hebben klanten een headset opgezet tijdens het shoppen. Zo weten ze precies waar klanten naar kijken en hoe ze zich verplaatsen in de winkel.

Dit heeft een grote invloed gehad op de indeling van de winkel. En wist je dat IKEA een conceptstore heeft in Delft? Deze winkel ziet er uit als een normale IKEA, alleen is hier de klant onderdeel van een experiment. De bewegingen en acties worden namelijk nauwlettend in de gaten gehouden.

De vieze vingers van Lays

Je kent het wel. Dat irritante kaaspoeder dat achterblijft op je vingers na het eten van deze chips.

Nou dat zit er dus bewust op… Uit onderzoek bleek dat hersenen positief reageren op vieze vingers. We vinden dit dus blijkbaar onbewust juist fijn. Producent Frito-Lay maakte van deze kans gebruik en gebruikte de ‘vieze vingers’ volop in de reclame spots.

Nog eentje van Lays

Chipsfabrikant Lays vroeg zich af waarom minder vrouwen Lays aten dan mannen, terwijl juist vrouwen blijkbaar meer snacken. Bekend is dat vrouwen zich schuldig voelen als ze snacken. En daar zat het probleem. De verpakking van Lays is glimmend. Dit prikkelt het deel in de hersenen dat zorgt voor schuldgevoel. Niet handig als je wilt dat vrouwen meer van je chips eten.

Door het design van de zak aan te passen en ook gezonde ingrediënten erop te laten zien, zoals aardappels en kruiden, hielp dat al enorm! Ook zie je steeds meer verpakkingen in het schap die minder glimmen.

M&M’s

We vermenselijken vaak dingen of dieren. We doen dit al in ons dagelijks taalgebruik, door het te hebben over de auto die niet wilde starten (alsof hij een mening heeft).

Door dit te doen, voelen we ons meer verbonden, omdat het om mensen gaat. Zo heeft het logo van Heineken twee lachende letters ‘e’. Op die manier krijgt een logo een emotie. En M&M’s doet dit natuurlijk heel letterlijk door van hun product een personage te maken.

Coca-Cola

Als we zien dat iemand pijn heeft, voelen we het zelf ook bijna. Dit zijn de zogenaamde spiegelneuronen en deze zijn relevant voor reclamemakers. Als je deze neuronen weet te activeren, zal iemand geneigd zijn te imiteren.

In je reclame laat je dan ook gewenst gedag zien. Coca-cola doet dit in bijna al hun commercials. Je ziet namelijk altijd mensen die Coca-Cola drinken, in plaats van enkel een losse fles in beeld.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

15 + 7 =