Een pay-off bedenken, 3 tips!

Als je de juiste stappen doorloopt kom je vanzelf tot de perfecte pay-off. Het kost wat moeite en tijd maar met een beetje creativiteit komt dat zeker goed. Het is eigenlijk een kwestie van spelen met de juist woorden. Woorden die makkelijk te onthouden zijn, aanzetten tot denken en vooral blijven hangen!

De term pay-off wordt vaak verward met de term slogan. Dat is niet helemaal terecht, want er zitten een aantal verschillen tussen deze twee termen. Pay-offs zijn vaak bedoeld voor langer termijn en slogans hangen vaak samen met een campagne of speciale actie. Een pay-off staat dus ook dichter bij de kernwaarden van het bedrijf. Is het verschil duidelijk? Ik hoop het! Een pay-off bedenken lastig? Ik geef je tips!

Eigenlijk kun je een pay-off ook wel zien als een soort visitekaartje. Een goede pay-off raakt mensen. De kracht hiervan zit in een duidelijke en pakkend boodschap door middel van maar een paar woorden. Woorden die blijven hangen.

Auteur: Annabel Rovers

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op!

“Alles voor een glimlach”

CoolBlue

Coolblue snapt als geen ander dat je pay-off kan dienen als visitekaartje. Met hun pay-off ‘Alles voor een glimlach’ slaan zij de spijker op de kop. Als consument wil je natuurlijk niks liever horen dan dat een bedrijf hard werkt om een glimlach op jouw gezicht te toveren. Dit past ook perfect bij het beeld wat dat ze creëren op social media. Klantvriendelijk, onderscheidend en authentiek. Dit sluit ook aan bij hun employer branding, als je de social media van Coolblue ziet wil je daar gewoon graag werken…

Daarnaast laat Coolblue via social media ook zien hoeveel plezier ze hebben in hun werk en met hun collega’s. Dit komt weer voort uit de kernwaarde FUN. Dat ze hier en daar wel in zijn voor een grapje komt ook terug in de vele humor die ze stoppen in hun social media content.

Mijn vraag aan jou: wat wordt de insteek van jouw pay-off? Hoe ga je ervoor zorgen dat het jullie kernwaarden vertegenwoordigt? En hoe ga je dit aanpakken? Hoe ga jij je pay-off bedenken? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet om je hiermee op weg te helpen!

 

Tip 1: Een pay-off als verlengstuk van je bedrijf

Een goede pay-off zegt dus iets over jou als bedrijf. Zie het als een uithangbord van jouw onderneming. Het moet blijven hangen bij je doelgroep én bij je eigen medewerkers. Want ook je eigen medewerkers spelen een grote rol in het positief naar buiten brengen van de pay-off. Maar daarover vertel ik je dadelijk meer. Een uithangbord dus. Door iets te bedenken wat als visitekaartje dient, ben je ook gelijk eerlijk en transparant over wie je bent of wilt zijn, en in de tijd waarin we nu leven is transparantie erg belangrijk voor de consument.

Een mooi voorbeeld is Bosch. Hun pay-off is: ‘Technologie voor het leven.’ Bosch wil hiermee zeggen dat ze betrouwbare producten maken en dat is wat hun doelgroep graag wil. Een korte maar krachtige pay-off én het dekt dus perfect de lading. Een leuk voorbeeld hierbij om te benoemen is die van onze klant Cable Partners. Zij gebruiken hun kernwaarden echt in hun pay-off. Hun pay-off is ‘flexibel in elke oplossing.’ Dit laat zien dat ze flexibel en zijn en graag met jou als klant meedenken. Kijk goed naar jouw KIKkracht, jouw kernwaarden. Baseer deze kernwaarden de insteek van de pay-off. Als je duidelijk weet wat jouw KIKkracht is kom je veel makkelijker tot een sterke pay-off. Moeite met het vinden van jouw kernwaarden? Wij hebben een interessant blog over geschreven over je kernwaarden!

Tip 2: Bewaar de eenvoud

Denk niet te moeilijk en hou het eenvoudig. De beste pay-offs zijn vaak kort. Maar wél krachtig. Eenvoud betekent niet per definitie dat je pay-off ook simpel of makkelijk moet zijn. Met eenvoud bedoel ik pakkend en makkelijk te begrijpen en onthouden. Bedenk iets wat mensen onbewust of zélfs bewust aan het denken zet. Een pay-off hoeft ook zeker niet lang te zijn. Probeer ongeveer een pay-off te bedenken van 4 á 5 woorden. Kort maar krachtig!

Onze pay-off is bijvoorbeeld: ‘Wat is jouw KIK?’ en bestaat dus uit 4 woorden. Wij hebben gekozen voor deze pay-off gekozen omdat het blijft hangen en wij oplossingsgericht denken. Meer weten over ons totale concept? Wij hebben hier een apart stuk over geschreven! Ook Albert Heijn is een goed voorbeeld bij deze tip. Met de pay-off ‘Gewoon bij Albert Heijn’ laten ze zien dat ze er voor de gewone mens zijn. Er wordt vaak gespeculeerd welke supermarkt het duurst is en de Albert Heijn komt dan vaak bovenaan. Dit proberen ze deels te ontkrachten door middel van deze pay-off.  Albert Heijn wil duidelijk maken dat ze er altijd en overal voor je zijn met zowel een winkel om de hoek, als online en ook onderweg.

Tip 3: Gebruik het ook intern

Breng je pay-off vervolgens ook intern tot leven! Het is belangrijk om je medewerkers erbij te betrekken en te laten zien waarom het zo goed past bij het bedrijf waarvoor ze iedere dag werken. Leg het uit, geef wat voorbeelden en gebruik de nieuwe pay-off zelf ook regelmatig. Dan komt het vanzelf bij iedereen in zijn systeem.

Ook leuk om het te laten drukken op bijvoorbeeld een koffiemok, zodat het personeel het iedere dag voorbij ziet komen! Goed om dit te combineren met treffende quotes rondom je kernwaarden. Dat maakt het verhaal weer compleet. Want zoals vaak wordt gezegd, je medewerkers zijn de allerbelangrijkste ambassadeurs van jouw bedrijf. En dit is echt waar! Het begint bij de medewerkers.

En hoe het juist niét moet…

Maar natuurlijk hebben we ook voorbeelden van hoe het juist niét moet… Kenmerken van een slechte pay-off: niet relevant zijn en onsamenhangend. Een irrelevante pay-off zal niet blijven hangen en heeft geen toegevoegde waarde. Zonde dus van de tijd en moeite die je erin gestopt hebt. Daarnaast is een onsamenhangende pay-off ook een no-go. Als het niet samenhangt met de boodschap die je wilt overbrengen zal de doelgroep het niet begrijpen.

Oja en vermijd een te mooie sprookjesachtige pay-off, want het moet wel realistisch blijven. Een pay-off die te mooi is om waar te zijn wordt ongeloofwaardig en de kans dat de doelgroep teleurgesteld raakt is dan groot. Zie het ook als toevoeging en zorg dat het geen herhaling wordt van je logo of bedrijfsnaam. Wij zelf zijn hier een goed voorbeeld van. We hebben bewust gekozen om niet de woorden marketing- of communicatiebureau te verwerken in onze pay-off, want dit komt al terug in onze naam en logo. Het zou dus zonde zijn als we dit ook weer laten terugkomen in de pay-off want het is al duidelijk dat we een marketing- en communicatiebureau zijn.

Jaarlijks wordt er een wedstrijd gehouden voor de allerslechte slogan van dat jaar. De top 3 slechtste slogans van 2019 waren:

  1. Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin – vismarkt en visbar Zilte Zeemeermin
  2. Werken met zinhoud – UWV
  3. Uit onze handen uw tanden – Steven de Vries Tandtechniek

Nummer 1 van vismarkt en visbar Zilte Zeemeermin heeft in 2019 gewonnen en werd verkozen tot slechtste slogan van het jaar. Dit zijn de perfecte voorbeelden van hoe het dus niet moet… De slogans hebben ook weinig te maken met de kernwaarden van het bedrijf en ook rijmende slogans of pay-offs werken vaak juist niet. Benieuwd naar de selectie slechtste slogans van 2020? Klik hier.

Markt 88
4701 PJ Roosendaal

0165 745 007
info@kikmc.nl

KvK: 61591262

En, wat is jouw KIK?

Neem contact op, vinden we leuk!

1 + 4 =